Undergraduate
Faculty of Arts and Design
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Turkish II

Course CodeSemester Course Name LE/RC/LA Course Type Language of Instruction ECTS
TR2001 2 Turkish II 2/0/0 CC Turkish 2
Course Goals    The way of expressing the grammar of the Turkish language, the way to speak and speak effectively in a language is to bring the important texts of Turkish literature to our students by taking advantage of the possibilities of technology.
Prerequisite(s) yok
Corequisite(s) yok
Special Requisite(s) yok
Instructor(s) Assist. Prof. Dr. Gizem Akyol, Lecturer Dr. Yakup Türkdil
Course Assistant(s) -
Schedule Lessons are done distance learning-form.
Office Hour(s) Students can make an appointment on Cats to meet lecturer.
Teaching Methods and Techniques  Narration, presentation, question and answer
Principle Sources AKSAN, Doğan (1977-1986). Her Yönüyle Dil. 1, 2, 3, Ankara: TDK Yayınları. AKSAN, Doğan (1987). Türkçenin Gücü. T. İş Bankası Kültür Yayınları. AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi. AKSOY, Ömer Asım (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık. AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 1,Atasözleri Sözlüğü. İstanbul:İnkilap Kitabevi. AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 2, Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkilap Kitabevi. Banguoğlu, Tahsin (2000). Türkçenin Grameri.(5.Baskı) . Ankara: TDK Yayınları. Bayrav, Süheyla- Yerguz, İsmail (2002). Okuma- Anlama- Yorumlama. İstanbul: Multılıngual Yayınları. CAN, Kaya (1999). Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri. Ankara. CAN, Kaya (1999-2001). Yazım Kuralları, Noktalama İmleri, Kısaltmalar. Ankara. CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası. CAN, Kaya (2001). Yabancılar İçin Türkçe-İngilizce Açıklamalı Türkçe Dersleri. Ankara: 0DTÜ Yayınları. Çotuksöken, Yusuf(1992). Türkçe Anlamdaşlar ve Karşıtanlamlılar Sözlüğü. İstanbul: Özgül Yayınları. ÇOTUKSÖKEN,Yusuf(2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık. DEMİR, Nurettin; EMİNE, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. ERGİN, Muharrem (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım. Göktürk, Akşit (2001): Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY. GÜLSEREN, Cemil (2011). El İyisi, İstanbul: Kesit Yayınları Günay, Doğan (2001) : Metin Bilgisi. (Genişletilmiş 2. baskı) İstanbul: Multılıngual. Günay, Doğan (2002) : Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual. HANÇERLİOĞLU, Orhan (1995). Türk Dili Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi. HATİBOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yayınları. HATİBOĞLU, Vecihe (1974). Türkçenin Ekleri. Ankara: TDK Yayınları. HATİBOĞLU, Vecihe (1978). Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları. KARASAR, Niyazi (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama Yöntemi. Ankara. KARPAT, Kemal (1962). Türk Edebiyatında Sosyal Konular. İstanbul:Varlık Yayınları. KIRAN, ZEYNEL(1986). Dilbilim Akımları. Ankara: Yabancı Diller Kitap ve Yayın Merkezi. KOCAKAPLAN, İsa; ERTEM, Rekin (2011). Ünivesitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, İstanbul: Kesit Yayınları.   KORKMAZ, Zeynep (2003): Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi). Ankara: TDK  Yayınları. KÖKSAL, Aydın (2000). Yabancı Dille Öğretim,Türkiye'nin Büyük Yanılgısı. Ankara: Öğretmen Dünyası Yay. LEVENT, Agah Sırrı (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları. MARTINET, Andre (1998). İşlevsel Genel Dilbilim. Ankara:Birey ve Toplum Yayınları. Çev: Berke Vardar. MORAN, Berna (1983). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I. İstanbul: İletişim Yayınları. MORAN, Berna (1990). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış II. İstanbul: İletişim Yayınları. MORAN, Berna (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış III. İstanbul: İletişim Yayınları. NECATİGİL, Behçet (1992). Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınları. NECATİGİL, Behçet (1999). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İst:Varlık Yayınları. ÖZDEMİR, EMİN (1992). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi. ÖZDEMİR, Emin (1994). Yazınsal Türler. Ümit Yayıncılık. ÖZDEMİR, Emin (1996). Anlatım Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi. ÖZDEMİR, Emin (1997). Eleştirel Okuma. Ümit Yayıncılık. Özdemir, Emin ve Binyazar, Adnan (1998) . Yazma Öğretimi  Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs. Özdemir, Emin (2002): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi. ÖZÖN, Nejat (1994). Büyük Dil Kılavuzu.  Arkın Kitabevi, İst. Özünlü, Ünsal (2001): Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multılıngual PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi. PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Öz Türkçe Sözlük, Ankara: Arkadaş Yayınları. TÜRKÇE SÖZLÜK (2011). Ankara: TDK Yayınları.
Other Sources
Course Schedules
Week Contents Learning Methods
1. Week Word structure (Morphology) a. Roots and suffixs in Turkish b. Derivational suffixs Narration, presentation, question and answer
2. Week Inflections a. Noun inflections b. Verb inflections Narration, presentation, question and answer
3. Week Expression disorders I Narration, presentation, question and answer
4. Week Expression disorders II Narration, presentation, question and answer
5. Week Expression disorders III Narration, presentation, question and answer
6. Week Word types in Turkish a. Noun b. Adjective c. Adverb ç. Pronoun Narration, presentation, question and answer
7. Week d. Verb e. Prepositions Narration, presentation, question and answer
8. Week MID-TERM EXAM
9. Week Parol Composition a. Preparation before speaking b. Speaking mistakes Narration, presentation, question and answer
10. Week Speaking Types a. Unprepared speaking b. Prepared Speaking • Conference • Symposium • Panel • Discussion Narration, presentation, question and answer
11. Week Semantic a. Real meaning b. Metaphor c. Synonym ç. Antiphrasis d. Concrete meaning e. Abstract meaning Narration, presentation, question and answer
12. Week f. Homonym words g. Dilemma ğ. Expressions h. Adages Narration, presentation, question and answer
13. Week Syntax a. Sentence elements Narration, presentation, question and answer
14. Week b. Sentence Types Narration, presentation, question and answer
15. Week FINAL EXAM
16. Week FINAL EXAM
17. Week FINAL EXAM
Assessments
Evaluation tools Quantity Weight(%)
Midterm(s) 1 20
Final Exam 1 80


Program Outcomes
PO-1Communication, art and culture related concepts to be priorities, all kinds of definitions can berelated to different areas.
PO-2Interpret technological developments and related artistic and cultural perceptions
PO-3Will be able to understand contemporary / contemporary cinema and television practices.
PO-4Will be able to analyze the organic relationship between art, communication and society.
PO-5Will be able to produce works that will learn the creative process and bring creativity to the foreground
PO-6 It will be able to work creatively, flexibly and independently in a disciplined and self-created line.
PO-7Will be able to use the tools and equipment necessary for their profession in the right place and at the right time and will be able to implement their projects within the determined time.
PO-8Will be able to express his / her creative ideas using visual messages.
PO-9 They will be able to give original products in different interdisciplinary fields like animation, photography, cinema.
PO-10 He will have experience in film management, screenplay, cinematography and editing.
PO-11 Will be able to prepare visual effects for cinema and television using computer based applications.
PO-12 He will have experience in acting, mimicry, dramatic improvisation.
PO-13 Be open to innovations in the field of mass communication and adapt to innovations in the field.
PO-14 It will be able to produce projects with experienced experts in national and international areas.
PO-15 Competitions, exhibitions, festivals, seminars etc. in national and international areas. will participate in the events.
Learning Outcomes
LO-11. Understands the rules of writing on a topic, improves writing skills.
LO-22. Oral presentation and communication skills are gained.
LO-33. Written and oral expression and to communicate accurate and effective use of language is to understand, short equity requests, but being able to fully express, petition writing, report preparation to gain the skill.
LO-44. Understand that our language is Turkish its place among the world's languages​​.
LO-55. Using the word in sentences comprehend the wrongs done in establishing the rules of spelling, punctuation, gains the ability to use correct and appropriate.
LO-6 6. Apart from textbooks, information texts to be read from a variety of genres, manners, life changing experience and perspective on life, the habit of seeing nice gains different opinions.
LO-77. Academic listening to a conversation, to ask questions, learn to make the necessary explanations, so how it should be understood that behavior within society and apply.
Course Assessment Matrix:
Program Outcomes - Learning Outcomes Matrix