Undergraduate
Faculty of Arts and Design
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Main Page / Program Curriculum / FILM LANGUAGE IV

FILM LANGUAGE IV

Course CodeSemester Course Name LE/RC/LA Course Type Language of Instruction ECTS
STV4002 4 FILM LANGUAGE IV 0/4/0 CC 4
Course Goals
To enable students to establish the language of film in the creation process by examining the unique narrative forms of films, to produce a project after the applications by proceeding through different examples of Cinema Art.
Prerequisite(s) Course Code Course Name…
Corequisite(s) Course Code Course Name…
Special Requisite(s) The minimum qualifications that are expected from the students who want to attend the course.(Examples: Foreign language level, attendance, known theoretical pre-qualifications, etc.)
Instructor(s) Assoc. Prof. Cüneyt Gök
Course Assistant(s) Res. Asst. Buğra Mert Alkayalar
Schedule Wednesday, 13:00-16.50, 5C-11-13
Office Hour(s) Instructor name, day, hours, XXX Campus, office number.
Teaching Methods and Techniques Lecture, Discussion, Practice, Monitoring-Resolution
Principle Sources

Film Dili, R. Edgar-Hunt, J.Marland,S. Rawie, Literatür Yayınları, 2015.

Hollywood’un Film Dili, D. Bordwell, Doruk Yayınları, 2016.

Aristotales (1990). Poetika. İstanbul: Remzi Kitapevi.

Arnheim, Rudolf. (2002). Sanat Olarak Sinema. İstanbul: Öteki Yayınevi

Atayman, Veysel (2006). Postmodern Kurtarıcılar. İstanbul: Donkişot

Güncel Yayınlar.

Abisel, Nilgün (1995). Bir Dünya Nasıl Kurulur, Yüzüncü Yılında

Bir Sinema Klasiği. İst. Üni. İltişim Fak., İÜ. Basım Evi ve Film

Merkezi.

Barthes, Roland (1997). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, Çev.

Mehmet Rıfat, XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları,

2.Temel Metinler. İstanbul: Cogito, Y.K.Y.

Barthes, Roland (2005). Göstergebilimsel Serüven, Çev: M.Rifat-S.

Rifat. İstanbul: YKY.

Barthes, Roland (1992). Camera Lucida. İstanbul: ALTIKIRKBEŞ

Bazin, Andre (2000). Sinema Nedir? İstanbul: İzdüşüm.

Becker. Ernest (1962). The Birth and Death of Meaning: A Perspective in

Psychiatry and Anthrophology. New York: Free Press of Glencoe

Betton, Gerard (1986). Sinema Tarihi / Başlangıcından 1986’ya kadar-

Yeniyüzyıl kitaplığı Çev: Şirin Tekeli. İstanbul: İletişim Yayınları.

Bogue, Ronald (2003). Deleuze on Cinema. Routledge.

Bonitzer, Pascal. (2011). Kör Alan ve Dekadrajlar, Çev.I. Yaşar. İstanbul:

Metis Yayıncılık.

Bonitzer, Pascal (2005). Bakış ve Ses. İstanbul: Metis Yayıncılık.

Bordell, David (2002). Intensified Continuity: Visual Style in

Contemporary American Film, in Film Quarterly, vol. 55, no. 3.

Ceram, C.W(2007). Sinemanın Arkeolojisi. İstanbul: Agora Kitaplığı.

Chatman, Seymour (2008). Öykü ve Söylem, Çev. Özgür Yaren. Ankara:

Deki Basım Yayım.

Campbell, Joseph (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu- The Hero

with a Thousand Faces, Çev. Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı

Yayınevi.

Chion, Michel (1992). Bir Senaryo Yazmak. İstanbul: Afa Yayınları.

339

340 Hikayelerden Sinematografik Öykülemeye ANLATMANIN YOLLARI

Deleuze, G. & Guattari, F. (2014). A Tousand Plateaus: Capitalism and

Schizophrenia (Çev. B. Massumi). London: Bloomsbury.

Deleuze, G. (2004). Sinema I: Hareket İmge, Çev. Soner Özdemir.

İstanbul: Norgunk.

Deleuze, G. ve Guattari, F. (2001). Felsefe nedir? Çev. T. Ilgaz. İstanbul:

Y.K.Y

Doğan, Mehmet (1975). 100 Soruda Estetik. İstanbul: Gerçek Yayınevi.

Dora, Serkan (2003). Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul:

Babil Yayınları.

Eliade, Mircae (1993). Mitlerin Özellikleri, Çev. Sema Rifat. İstanbul:

Simavi Yayınları.

Fischer, Ernest (1974). Sanatın Gerekliliği, Çev. C. Kopan. İstanbul: e

Yayınları.

Fiske, John (1987). Television Culture, London: Methuen.

Flusser, Vilem (2009). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, Çev. İhsan

Derman. İstanbul: Haylabaz Kitap.

Gök, Cüneyt (2007). Sinema ve Gerçeklik. Beykent Üniversitesi Sosyal

Bilimler Dergisi 1 / 2

Gök, Cüneyt (2016). Değişen İmgeler ve Temsiliyet. AURUM, İstanbul

Kemerburgaz Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt1, Sayı2

Gök, Cüneyt (2016). Resim ve Fotoğraf Sanatında Portre Geleneğinden

Selfie’ye. Medeniyet Sanat. Cil2, Sayı1

Hauser A. (1995). Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev. Yıldız Gölönü.

İstanbul: Remzi Kitabevi.

Jung, Carl Gustav (2003). Dört Arketip. İstanbul: Metis Yayınları.

Lotman, Yuriy, M. (2012). Sinema Göstergebilimi. Ankara: Nirengi

Yayıncılık.

Lotman, Yuriy M. (1999). Sinema Estetiğinin Sorunları/Film Semiotiğine

Giriş. İstanbul: Öteki Yayınevi.

Mascelli, Joseph V. (2002). Sinemanın Beş Temel Öğesi. İstanbul: İmge

Kitapevi

Monaco, James (2003). Bir Film Nasıl Okunur?, “Çev. Ertan Yılmaz,

İstanbul: Oğlak yayınları.

Monaco, James (2006). Yeni Dalga. İstanbul: +1 kitap

Nabokov, Vladimir (2014). Edebiyat Dersleri. Çevirmen: Ayşe Batur,

Fatih Özgüven. İstanbul: İletişim Yayıncılık.

Nutku, Özdemir (1976). Türkiye’de Brecht. İstanbul: Tiyatro 76 yayınları.

Kaynakça

341

Oskay, Ünsal (1995). Popüler Kültür Açısından Çağdaş Fantazya, Bilim

Kurgu ve Korku Sineması. İstanbul: Der Yayınevi.

Ögel, Bahaeddin (1989). Türk Mitolojisi Cilt 1. Ankara: Türk Tarih

Kurumu.

Parkan, Mutlu (2005). Brecht Estetiği ve Sinema. İstanbul: Donkişot

Güncel Yayınlar.

Pezella, Mario (2006). Sinemada Estetik, Ankara: Dost Kitabevi

Propp, Vladmir (1985). Masalın Biçimbilimi, Çev. Mehmet Rifat-Sema

Rifat. İstanbul: B/F/S Yayınları

Robinson, Ken (2003). Yaratıcılık, Aklın Sınırlarını Aşmak, Çev. Nihal

Geyran Koldaş, İstanbul: Kitap Yayınevi.

Sokolov, Aleksey G. (2006). Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu,

Türkçesi: Semir Aslanyürek, İstanbul: Agora

Sözen, Mustafa (2008). Anlatı Mesafesi-Anlatı Perspektifi Kavramları,

Sinematografik Anlatı ve Örnek Çözümlemeler, ZKÜ Sosyal

Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8.

Şener, Sevda (2001). Yaşamın Kırılma Noktalarında Dram Sanatı,

Ankara: Dost Yayınevi.

Ünal, Yörükhan (2008). Dram Sanatı ve Sinema, Anlatım Olanakları ve

Sınırlılıkları, İstanbul: Hayalet Kitap.

Vogler, Cristopher (2009). Yazarın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Okyanus

Yayınevi.

Voytilla, Stuart (1999). Myth And Movies, Michael Wiese Productions

Zaltman, G. ve Coulter, R.H. (1995). Seeing the voice of the customer:

metaphor-based advertising research. Journal of Advertising

Research, July-Aug,.

 

Other Sources
 
Course Schedules
Week Contents Learning Methods
1. Week Image and Meaning- Image Language and Visual Expression Oral presentation
2. Week Cinema and Semiotics The Construction of Cinematographic Space - Sample Films Oral presentation
3. Week Classical narrative, Contemporary Cinema and Postmodern Narrative structures Fiction and Documentary Cinema Oral presentation
4. Week Metaphorical Expression Techniques Oral presentation
5. Week Basic Codes of Film Language Narrative Tools, Techniques and Cinematography rules Oral presentation
6. Week Editing (Image and Sound) Oral presentation
7. Week Midterm Exam
8. Week Plan, Plan Sequence, Scene and Sequence Oral presentation
9. Week Cut - Cut (jump cut, match cut) and rhythm Oral presentation
10. Week Punctuation marks of cinema - Transitions Oral presentation
11. Week Space and Light - Light and metaphor Oral presentation
12. Week Depth of field and use of sharpness Oral presentation
13. Week Time laps, Flow motion, Slow motion, Freeze Frame etc. in Film Language Usage Oral presentation
14. Week Final Exam
15. Week
16. Week
17. Week
Assessments
Evaluation tools Quantity Weight(%)
Midterm(s) 1 40
Homework / Term Projects / Presentations 1 10
Final Exam 1 50


Program Outcomes
PO-1Communication, art and culture related concepts to be priorities, all kinds of definitions can berelated to different areas.
PO-2Interpret technological developments and related artistic and cultural perceptions
PO-3Will be able to understand contemporary / contemporary cinema and television practices.
PO-4Will be able to analyze the organic relationship between art, communication and society.
PO-5Will be able to produce works that will learn the creative process and bring creativity to the foreground
PO-6 It will be able to work creatively, flexibly and independently in a disciplined and self-created line.
PO-7Will be able to use the tools and equipment necessary for their profession in the right place and at the right time and will be able to implement their projects within the determined time.
PO-8Will be able to express his / her creative ideas using visual messages.
PO-9 They will be able to give original products in different interdisciplinary fields like animation, photography, cinema.
PO-10 He will have experience in film management, screenplay, cinematography and editing.
PO-11 Will be able to prepare visual effects for cinema and television using computer based applications.
PO-12 He will have experience in acting, mimicry, dramatic improvisation.
PO-13 Be open to innovations in the field of mass communication and adapt to innovations in the field.
PO-14 It will be able to produce projects with experienced experts in national and international areas.
PO-15 Competitions, exhibitions, festivals, seminars etc. in national and international areas. will participate in the events.
Learning Outcomes
LO-1The ability build a perspective on narrative/documentary/experimental film making
LO-2The ability connect different film languages to each other
LO-3The opportunity to work in group projects, understand group dynamics, ethics and responsibility
LO-4To be able to work with short deadlines and develop necessary skills to produce quick and practical solutions
LO-5To practice the learning outcome with a short film
Course Assessment Matrix:
Program Outcomes - Learning Outcomes Matrix
 PO 1PO 2PO 3PO 4PO 5PO 6PO 7PO 8PO 9PO 10PO 11PO 12PO 13PO 14PO 15