The way of expressing the grammar of the Turkish language, the way to speak and speak effectively in a language is to bring the important texts of Turkish literature to our students by taking advantage of the possibilities of technology.
Prerequisite(s)
yok
Corequisite(s)
yok
Special Requisite(s)
yok
Instructor(s)
Assist. Prof. Dr. Gizem Akyol, Lecturer Dr. Yakup Türkdil
Course Assistant(s)
-
Schedule
Lessons are done distance learning-form.
Office Hour(s)
Students can make an appointment on Cats to meet lecturer.
Teaching Methods and Techniques
Narration, presentation, question and answer
Principle Sources
AKSAN, Doğan (1977-1986). Her Yönüyle Dil. 1, 2, 3, Ankara: TDK Yayınları.
AKSAN, Doğan (1987). Türkçenin Gücü. T. İş Bankası Kültür Yayınları.
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi.
AKSOY, Ömer Asım (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık.
AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 1,Atasözleri Sözlüğü. İstanbul:İnkilap Kitabevi.
AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 2, Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
Banguoğlu, Tahsin (2000). Türkçenin Grameri.(5.Baskı) . Ankara: TDK Yayınları.
Bayrav, Süheyla- Yerguz, İsmail (2002). Okuma- Anlama- Yorumlama. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
CAN, Kaya (1999). Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri. Ankara.
CAN, Kaya (1999-2001). Yazım Kuralları, Noktalama İmleri, Kısaltmalar. Ankara.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
CAN, Kaya (2001). Yabancılar İçin Türkçe-İngilizce Açıklamalı Türkçe Dersleri. Ankara: 0DTÜ Yayınları.
Çotuksöken, Yusuf(1992). Türkçe Anlamdaşlar ve Karşıtanlamlılar Sözlüğü. İstanbul: Özgül Yayınları.
ÇOTUKSÖKEN,Yusuf(2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
DEMİR, Nurettin; EMİNE, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
Göktürk, Akşit (2001): Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY.
GÜLSEREN, Cemil (2011). El İyisi, İstanbul: Kesit Yayınları
Günay, Doğan (2001) : Metin Bilgisi. (Genişletilmiş 2. baskı) İstanbul: Multılıngual.
Günay, Doğan (2002) : Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual.
HANÇERLİOĞLU, Orhan (1995). Türk Dili Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
HATİBOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yayınları.
HATİBOĞLU, Vecihe (1974). Türkçenin Ekleri. Ankara: TDK Yayınları.
HATİBOĞLU, Vecihe (1978). Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
KARASAR, Niyazi (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama Yöntemi. Ankara.
KARPAT, Kemal (1962). Türk Edebiyatında Sosyal Konular. İstanbul:Varlık Yayınları.
KIRAN, ZEYNEL(1986). Dilbilim Akımları. Ankara: Yabancı Diller Kitap ve Yayın Merkezi.
KOCAKAPLAN, İsa; ERTEM, Rekin (2011). Ünivesitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, İstanbul: Kesit Yayınları.
KORKMAZ, Zeynep (2003): Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi). Ankara: TDK Yayınları.
KÖKSAL, Aydın (2000). Yabancı Dille Öğretim,Türkiye'nin Büyük Yanılgısı. Ankara: Öğretmen Dünyası Yay.
LEVENT, Agah Sırrı (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları.
MARTINET, Andre (1998). İşlevsel Genel Dilbilim. Ankara:Birey ve Toplum Yayınları. Çev: Berke Vardar.
MORAN, Berna (1983). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I. İstanbul: İletişim Yayınları.
MORAN, Berna (1990). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış II. İstanbul: İletişim Yayınları.
MORAN, Berna (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış III. İstanbul: İletişim Yayınları.
NECATİGİL, Behçet (1992). Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınları.
NECATİGİL, Behçet (1999). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İst:Varlık Yayınları.
ÖZDEMİR, EMİN (1992). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
ÖZDEMİR, Emin (1994). Yazınsal Türler. Ümit Yayıncılık.
ÖZDEMİR, Emin (1996). Anlatım Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi.
ÖZDEMİR, Emin (1997). Eleştirel Okuma. Ümit Yayıncılık.
Özdemir, Emin ve Binyazar, Adnan (1998) . Yazma Öğretimi Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs.
Özdemir, Emin (2002): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi.
ÖZÖN, Nejat (1994). Büyük Dil Kılavuzu. Arkın Kitabevi, İst.
Özünlü, Ünsal (2001): Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multılıngual
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Öz Türkçe Sözlük, Ankara: Arkadaş Yayınları.
TÜRKÇE SÖZLÜK (2011). Ankara: TDK Yayınları.
Other Sources
Course Schedules
Week
Contents
Learning Methods
1. Week
Word structure (Morphology)
a. Roots and suffixs in Turkish
b. Derivational suffixs
Narration, presentation, question and answer
2. Week
Inflections
a. Noun inflections
b. Verb inflections
Narration, presentation, question and answer
3. Week
Expression disorders I
Narration, presentation, question and answer
4. Week
Expression disorders II
Narration, presentation, question and answer
5. Week
Expression disorders III
Narration, presentation, question and answer
6. Week
Word types in Turkish
a. Noun
b. Adjective
c. Adverb
ç. Pronoun
Narration, presentation, question and answer
7. Week
d. Verb
e. Prepositions
Narration, presentation, question and answer
8. Week
MID-TERM EXAM
9. Week
Parol Composition
a. Preparation before speaking
b. Speaking mistakes
Narration, presentation, question and answer
10. Week
Speaking Types
a. Unprepared speaking
b. Prepared Speaking
• Conference
• Symposium
• Panel
• Discussion
Narration, presentation, question and answer
11. Week
Semantic
a. Real meaning
b. Metaphor
c. Synonym
ç. Antiphrasis
d. Concrete meaning
e. Abstract meaning
Narration, presentation, question and answer
12. Week
f. Homonym words
g. Dilemma
ğ. Expressions
h. Adages
Narration, presentation, question and answer
13. Week
Syntax
a. Sentence elements
Narration, presentation, question and answer
14. Week
b. Sentence Types
Narration, presentation, question and answer
15. Week
FINAL EXAM
16. Week
FINAL EXAM
17. Week
FINAL EXAM
Assessments
Evaluation tools
Quantity
Weight(%)
Midterm(s)
1
20
Final Exam
1
80
Program Outcomes
PO-1
According to the needs of the market, to be trained in current technology
PO-2
When reading becomes a student earns money
PO-3
to solve basic math and physics problems which related to air conditioning
PO-4
pipe merge and setup simple electrical circuits and electrical controls, sensors and to make electric motor connections
PO-5
To make basic geometric drawings, to draw 2 and 3-dimensional circuit designs about air conditioning and refrigeration in computer-based programs
PO-6
They should be able to the installation of all the household and commercial refrigeration and heating systems
PO-7
they should be able to select heating, ventilation, air conditioning and refrigeration systems and design and installation cold room and other types
PO-8
They can make ventilation duct manufacturing, installation, and insulation, to select central HVACR system components and montage.
PO-9
They can mount to household, commercial and industrial HVACR systems and to install automatic control circuits and to develop some programs for control to this circuits.
PO-10
They can lay natural gas pipeline for buildings and make some tests for impermeability
PO-11
They can create the basis of the quality management system and apply statistical quality control methods
PO-12
They can take measures under the first-aid for job security and apply the basic principles of first aid
PO-13
They can apply information technology in their all works.
PO-14
They can establish and operate their businesses and manage company, manufacturing process, marketing, company’s budget and finance.
PO-15
They can teach and apply all design criteria, calculation methods, system selection methods for buildings and latest technological developments.
Learning Outcomes
LO-1
1. Understands the rules of writing on a topic, improves writing skills.
LO-2
2. Oral presentation and communication skills are gained.
LO-3
3. Written and oral expression and to communicate accurate and effective use of language is to understand, short equity requests, but being able to fully express, petition writing, report preparation to gain the skill.
LO-4
4. Understand that our language is Turkish its place among the world's languages.
LO-5
5. Using the word in sentences comprehend the wrongs done in establishing the rules of spelling, punctuation, gains the ability to use correct and appropriate.
LO-6
6. Apart from textbooks, information texts to be read from a variety of genres, manners, life changing experience and perspective on life, the habit of seeing nice gains different opinions.
LO-7
7. Academic listening to a conversation, to ask questions, learn to make the necessary explanations, so how it should be understood that behavior within society and apply.