Mimari Tasarım I Stüdyosu’nda, basit bir program içeren açık ve yarı açık mekânlardan oluşan bir tasarım problemi aracılığı ile mimari tasarıma ilişkin temel kavramların, insan/mekân etkileşimi, beden/eylem/hareket ilişkisi sınırları ve olanakları bağlamında irdelenmesi; öğrencinin yaratıcı potansiyelinin ortaya çıkarılarak, imgeleme yeteneğinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emre Arslan, Doc. Dr. Pınar Arabacıoğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders, bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 10:00-11:00 Microsoft Teams araclığı ile (önceden p.cetken@iku.edu.tr e-mail adresinden randevu alınmalıdır.)
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Birbirini izleyen birkaç tasarım çalışmasından oluşan Mimari Tasarım I stüdyosunda, stüdyo yürütücülerinin yönettiği bir tartışma ortamı oluşturularak, öğrencilerin mekâna ilişkin düşüncelerini anlatan iki ve üç boyutlu anlatım teknikleri, imge, maket ve/veya eskiz gibi araçlar yardımıyla, bireysel okuma/anlatım/sunum deneyimi edinmeleri sağlanır.
Öğrencilerin basit programlı tasarım problemleri aracılığı ile açık ve yarı açık mekânlardan oluşan tasarımlar geliştirmeleri istenir. Tasarım sürecinde, beden, eylem ve yer bağlamında mekânsal analizler yapılarak mimari bilinç oluşturulmaya çalışılırken öğrencide belirli bir zaman ve mekân kavrayışının oluşması sağlanır.
Öğrencinin bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarına aktif katılımı sağlanarak, tüm çalışmaların stüdyoda yaratılan tartışma ortamında paylaşılması ve eleştiriye açık olması, öğrencinin iletişim yeteneğini geliştirmesinde yardımcı olur. Mimari konferanslara katılım, mimari metinlerin okunması ve yazılması, tasarım bağlamında okuma ve yazma becerisini geliştirir.
Temel Kaynaklar
Ching, F.D.K., 2007. Architecture: Form, Space and Order, John Wiley & Sons.
Ching, F.D.K., 2012. Introduction to Architecture, Wiley.
Schulz, C.N., 1979. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture, Rizzoli.
Schimbeck, E., 1987. Idea, Form and Architecture, Van Nostrand Reinhold.
Perec, G., 1997. Species of Spaces and Other Places, Penguin Books.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Oryantasyon - Dersin tanıtımı - Ödev tanımı
Sunum
2. Hafta
Eskiz çalışmaları, fotoğraf, ikiboyutlu çalışmalar
Çalışmaların sunumu ve tartışma
3. Hafta
Harita okuma
Sunum ve tartışma
4. Hafta
Mekan - algı tartışmaları
Grup çalışması
5. Hafta
Soyutlama - temsil tartışmaları
P1 teslimi
Sunum ve tartışma
6. Hafta
Soyutlama - temsil tartışmaları
P2 teslimi
7. Hafta
Beden-mekan-hareket-ölçek
P3-1
8. Hafta
Beden-mekan-hareket-ölçek
P3-1 teslimi
9. Hafta
Beden-mekan-hareket-ölçek
P3-2
10. Hafta
Beden-mekan-hareket-ölçek
P3-2 teslimi
11. Hafta
Mekansal yeniden-üretim
P4: 1/20
12. Hafta
Mekansal yeniden-üretim
P4 iki ve üçboyutlu çalışmalar
13. Hafta
Mekansal yeniden-üretim
P4 iki ve üçboyutlu çalışmalar
14. Hafta
Mekansal yeniden-üretim
P4 iki ve üçboyutlu çalışmalar
15. Hafta
Final Teslimi
Final Teslimi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
4
70
Derse Devam / Katılım
1
30
ÖÇ-1
I. Konu ile ilgili bilgiler elde etme, belgeleme, (BİLGİ)
ÖÇ-2
II. Bilgileri analiz edebilme ve değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-3
III. Tasarım ekibinin bir üyesi olarak birlikte çalışma yapabilme, (BECERİ)
ÖÇ-4
IV. İki ve üç boyutlu mimari kompozisyon ilkelerine uygun olarak öneri geliştirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-5
V. Tasarım sürecinin tüm aşamalarında iki boyutlu çizimler ve üç boyutlu modeller aracılığıyla çözüm önerilerini ifade edebilme, aktarabilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.