Lisans
Mühendislik Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Bilgisayar Mühendisliği Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Grafiksel Kullanıcı Arayüzü Tasarımı ve Geliştirme

Grafiksel Kullanıcı Arayüzü Tasarımı ve Geliştirme

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
CSE0403 Grafiksel Kullanıcı Arayüzü Tasarımı ve Geliştirme 2/0/2 SA İngilizce 6
Dersin Amacı

Modern GUI ve etkileşim tasarımı, dijital sistemlerin başarısında kilit rol oyanayan Kullanıcı Deneyimi (UX) prensiplerine dayanmak durumundadır. Dijital endüstride görev alacak bilgisayar mühendislerinin yüksek başarılı etkilişimli sistemler geliştirebilmesi için, UX konusunda bilgi birikimine sahip olması önem azr etmektedir. Bu derste, bilgisayar mühendislerinin ihtiyaç duyacağı teorik ve uygulamalı UX ve GUI tasarım bilgileri ve dijital sistemlerin değerlendirilmesi ve iyileştirilmesinde kullanılabilecek teknikler işlenecektir. Ders aktif öğrenme uygulamaları ile zenginleştirilecek ve dönem projesiyle öğrencilerin dersteki teorik bilgileri uygulamaya dökmesi sağlanacaktır. Ayrıca öğrenciler bir arayüz tasarım yazılımı olan “balsamiq” programını uygulamayı öğreneceklerdir. 

Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri Prof.Dr. Servet BAYRAM
Asistanlar Atanan yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders bu dönem açılmayacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Bu ders bu dönem açılmayacaktır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, tartışma, aktif öğrenme, problem çözümü
Temel Kaynaklar

J.Preece,H.Sharp,Y.Rodgers,Interaction Design:Beyond HCI,4th Ed.,Wiley (2015)

B.Shneiderman, C.Plaisant, Designing the user interface, 5th Ed., Addison-Wesley, (2010)

Diğer Kaynaklar J. Johnson, GUI Bloopers 2.0: Common User Interface Design Don'ts and Do's, Morgan Kaufmann Publishers - Academic Pres., 2007.

T.Tullis, B.Albert, Measuring the user experience, Morgan Kaufmann, 2008.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı Sözlü anlatım
2. Hafta Giriş, GUI ve Kullanıcı Deneyimi (UX), Teknoloji Kabul Modeli Sözlü anlatım,tartışma
3. Hafta Etkileşim ve etkilişim türleri Sözlü anlatım,aktif öğrenme
4. Hafta Bilişsel sistem, Gestalt prensipleri Sözlü anlatım,aktif öğrenme
5. Hafta Fitt yasası, UX öğeleri, Nielsen sezgiselleri, Sözlü anlatım,aktif öğrenme
6. Hafta UX değerlendirme ölçütleri, kullanıcı testi metodolojisi ve uygulaması Sözlü anlatım,aktif öğrenme
7. Hafta İstatistik tekrar ve UX verilerinin istatistiksel analizi Sözlü anlatım,aktif öğrenme
8. Hafta Vize Sınavı Yazılı Sınav
9. Hafta UX verilerinin istatistiksel analizi, Sezgisel değerlendirme Sözlü anlatım,problem çözümü
10. Hafta Sezgisel değerlendirme Sözlü anlatım,aktif öğrenme
11. Hafta Göz izleme, Bilgisayar Sistemi Kullanılabilirlik Anketi (CSUQ) ve Sistem Kullanılabilirlik Anketi (SUS) Sözlü anlatım,problem çözümü, aktif öğrenme
12. Hafta GUI Tasarım kuralları, Persona geliştirme Sözlü anlatım,aktif öğrenme
13. Hafta Proje sunumları Sözlü anlatım
14. Hafta Mobil sistemlerde UX Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 0
Aktif Öğrenme Uyuglamaları 6 25
Final 1 35


ÖÇ-1Öğrenciler, GUI tasarımının ve UX’in dijital sistemlerin başarısındaki rolünü açıklar.
ÖÇ-2Öğrenciler etkileşim kavramını tanımlar, etkileşim türlerine ve etkileşimli sistemlere örnekler verirler.
ÖÇ-3Öğrenciler insan bilişsel yapısını hakkında bilgi sahibidir, Fitt yasasının uygulanışını açıklar, Gestalt prensiplerine örnekler verir.
ÖÇ-4Öğrenciler UX’in öğelerini açıklar, Nielsen sezgisellerine ve GUI tasarım kurallarına örnekler verir.
ÖÇ-5Öğrenciler kullanıcı testi metodolojisi ve test verilerinin analizi hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ-6Öğrenciler sezgisel UX değerlendirme yöntemini açıklar.
ÖÇ-7Öğrenciler UX anketlerinin uygulamaları konusunda bilgi sahibidir.
ÖÇ-8Öğrenciler mobil sistemlerde UX prensipleri konusunda bilgi sahibidir.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7           
ÖÇ 8