Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 3003 3 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı: Öğrencilerin, yaşamboyu gelişim yaklaşımını kavramaları; beliren yetişkinlik, genç yetişkinlik , orta yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerinin temel özellikleri, gelişim görevleri, bu dönemlerde karşılaşılabilecek sorunlar ve bunlarla başetme yolları; anılan dönemlerde bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi; beliren yetişkinlik ve  genç yetişkinlik dönemlerinde yakın ilişkiler kurma, çalışma yaşamına uyum konularını, yetişkinlik kuramlarını kavrayarak bunlardan eğitim-öğretim ortamlarında yararlanabilecek düzeye gelmeleridir. Ayrıca  Bu ders ile Gelişim Psikolojisi alanında yer alan öne çıkan kuramların ve kavramların ele alınması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma 11.00-12.50- BK A 504
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma 10.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım,

 Soru-Cevap,

Tartışma, 

Örnek Olay

Kavram haritası
Temel Kaynaklar  

 Yaşam Boyu Gelişim- John W. Santrock-  Nobel Akademik Yayıncılık

*Ergenlik - Laurence Steinberg- İmge Kitabevi

   
Diğer Kaynaklar
Kılıç, M. (2017). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri 3- Yeşkinlik ve Yaşlılık. Pegem Akademi
Gürgan, U. (Ed.) (2021). Gelişim Psikolojisi 2. Ankara: Nobel Yayın.
Onur, Bekir (2004).Gelişim Psikolojisi (6.Basım). Ankara:İmge Kitabevi.  
 Miller, P. (2008). Gelişim Psikolojisi Kuramları. (Çev. Ed. Bekir Onur). Ankara :İmge Kitabevi.
Sacı, S. A. (Ed.) (2021). Gelişim Psikolojisi Doğum Öncesinden Ölüme. Ankara: Nobel Yayın.
Steinberg, Laurence (2007). Ergenlik. (Çev. Ed. Figen Çok). Ankara: Nobel Yayın.
 

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş: Yaşamboyu gelişim ve gelişim kuramlarına genel bakış Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta Ergenlik döneminin temel özellikleri ve bedensel gelişim Sözlü anlatım
3. Hafta Ergenlik döneminde bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi gelişim Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
4. Hafta Ergenlik döneminde aile ve akranlara ilişkiler Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
5. Hafta Ergenlik döneminde karşılaşılabilecek gelişim sorunları Sözlü anlatım, örnek olay, beyin fırtınası
6. Hafta Beliren Yetişkinlik döneminin temel özellikleri ve bedensel, kişilik ve sosyal gelişim Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
7. Hafta Genç yetişkinlik döneminin temel özellikleri ve bedensel, kişilik ve sosyal gelişim Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Orta yetişkinlik döneminin temel özellikleri (bedensel, bilişsel ve cinsel değişimler) Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
10. Hafta Orta yetişkinlik döneminde kişilik gelişimi ve sosyal gelişim Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
11. Hafta Orta yetişkinlik döneminde karşılabilecek gelişim sorunları Sözlü anlatım, örnek olay, beyin fırtınası
12. Hafta Yaşlılık döneminin temel özellikleri (bedensel, bilişsel ve cinsel değişimler) Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
13. Hafta Yaşlılık döneminde kişilik gelişimi ve sosyal gelişim Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
14. Hafta Genel tekrar Kavram haritası
15. Hafta Final sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 0
Final 1 50


ÖÇ-1Gelişim ile ilgili temel kavramlar ile temel kuramları sıralar.
ÖÇ-2Ergenlik döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişlerde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-3Genç yetişkin döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-4Orta yetişkinlin döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-5İleri yetişkinlik döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5