Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda eğitimle ilgili yönelimler.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Sultan Bilge Keskinkılıç Kara
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı- 10:00-11:50, BK L-03
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe 09.00, Salı 14.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası, örnek olay, film eleştirisi.
Temel Kaynaklar
Keskinkılıç, Kadir (2008). Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Oktay, Ayla (Editör) (2015). Eğitim Bilimine Giriş. Pegem Akademi, Ankara.
Kitaptan ilgili bölüm okunacak. “Türkiye’de ezberci öğretim ve nedenleri” adlı makale okunacak.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3174
3. Hafta
Okul ve Sınıfın özellikleri
kitaptan İlgili bölümlerin okunması
4. Hafta
Meslek olarak öğretmenlik
Kitaptan ilgili konuların okunması
5. Hafta
Eğitim Bilmlerinde yöntem
Cats’e yüklenmiş olan podcast izlenecek, eğitimle ya da program alanınızla ilgili güncel (Son 2 yıl içinde yayınlanmış) bir araştırma makalesi bulunacak ve incelenecek.
6. Hafta
Eğitimin yasal temelleri
Anayasada eğitim ile ilgili maddeler (Madde 42; Madde 24; Madde 62) ve 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu okunacak.
7. Hafta
Eğitimin toplumsal temelleri
Kitaptan ilgili bölüm okunacak. “Toplumsal Değişme ve Eğitim: Temel İlişkiler, Çelişkiler, Tartışmalar” adlı makale okunacak. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/73929
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Eğitimin Psikolojik temelleri
Kitaptan ilgili bölümlerin okunması
10. Hafta
Eğitimin Psikolojik temelleri
Kitaptan İlgili bölümlerin okunması
11. Hafta
Eğitimin felsefi temelleri
Kitaptan ilgili bölümlerin okunması
12. Hafta
Eğitimin politik temelleri
Kitaptan ilgili konuların okunması
13. Hafta
Film analizi
.... filmi izlenecek ve analizi yapılacak
14. Hafta
Eğitimin ekonomik temelleri
İKitaptan igili bölümlerin okunması ve podcast izlenmesi
15. Hafta
Güncel konular ve tartışma
16. Hafta
Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Final
1
50
ÖÇ-1
Eğitim ve diğer bilimler arasındaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ-2
Eğitim ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-3
Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4
Etkili öğretmen niteliklerini sıralar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.