Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TÜRK EĞİTİM TARİHİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0005 4 TÜRK EĞİTİM TARİHİ 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu ders ile lisans öğrencilerinin, geçmişten günümüze kadar Türk milletinin eğitimle ilgili ortaya koyduğu düşünceler, sistemler, insan yetiştirme üzerine yapılan çalışmalar üzerine incelemeler yaparak ve tartışılarak uzun yıllar süren bu süreci kavramalarını sağlamaktır. 

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri YDE: Pazartesi 15.00-16.50 saatleri arasında Basın Ekspres Yerleşkesi L-01 Amfi RPD: Cuma 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi Z-02
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 11:00-16:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok Kat:9 07 numaralı oda
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri

 
Temel Kaynaklar Akyüz, Y. (2021). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar Doğan, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta İç Asya Müslüman Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevî, Edip Ahmet bin Mahut Yüknekî. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim, Anadolu beyliklerine eğitim, medreseler ve ahiliğin Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi, dönemin önemli isimleri: Mevlâna Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa, Nasrettin Hoca. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni, Osmanlılarda ilköğretim-Osmanlılarda saray eğitimi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim, Osmanlılarda halk eğitimi, Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Kâtip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar, Yenileşme döneminde açılan sivil okullar, İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi, Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta ARA SINAV ARA SINAV
10. Hafta II. Meşrutiyet Dönemi- Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Kurtuluş Savaşı-Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı, Maarif kongresi ve önemi, Eğitimin idari teşkilatlanması, Azınlık ve yabancı okulların durumu, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Kazım Karabekir. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri, Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları, Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler, İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları, Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları, Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta FİNAL SINAVI FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Türk Eğitim Tarihinin gelişimsel süreçlerini bilir.
ÖÇ-2Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklar.
ÖÇ-3İslamiyet öncesi Türk eğitim sisteminin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk eğitim sistemini benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırır.
ÖÇ-5Cumhuriyet sonrası Türk Eğitim sisteminde meydana gelen değişimleri analiz eder.
ÖÇ-6Yakın dönem Türk Eğitim sistemini yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6