Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


PSİKOLOJİK TESTLER

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 5007 5 PSİKOLOJİK TESTLER 1/2/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı, psikolojik yapıların ve insan davranışlarının ölçme ve değerlendirilmesinde kullanılan ölçme araçlarının tarihçesini, gelişim sürecini ve çeşitlerini, ölçek uyarlama ve ölçek geliştirme süreçlerini tanıtmak ve psikolojik danışmanlığın çeşitli alanlarında kullanılan belirli psikolojik testlerin uygulama, puanlama, yorumlama esaslarını ve psikometrik özelliklerini incelemektir
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi) Ayrıca derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma- 10.00- 10:50 Teori, 11:00- 11:50 Uygulama, Basın Ekspres yerleşkesi B Blok, 3. Kat (302)
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 13:00-14:00 Basın Ekspres yerleşkesi B Blok 10.Kat (04)
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru cevap, demostrasyon, süpervizyon
Temel Kaynaklar  

 1-      Yavuzer, Y., Karataş, Z. (2021). Psikolojik testler, ilkeler, uygulama ve tanıtım. Ankara: Pegem Akademi.


Diğer Kaynaklar

 

2-         Özgüven, İ., E. (2011). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayınları.

2-      Şahin, C. (2018). Bireyi tanıma teknikleri: Psikolojik testler, test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi.

3-      Cohen, R. J. & Swerdlik, M. E. (2013). Psikolojik test ve değerlendirme: Testler ve ölçmeye giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.

4-      Öner, N. (2006). Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler: Bir başvuru kaynağı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. İstanbul.

5-      Savaşır, I. & Şahin Hisli, N. (Ed.) (1997). Bilişsel - Davranışçı Terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: TPD Yayınları.

6-      Drummond, R. J., Sheperis, C. J., & Jones, K. D. (2016). Assessment procedures for counselors and helping professionals. (8th Edition). New York: McGraw-Hill.

7-      Ceyhun, B & Oral, N. (2003). Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri - Değerlendirme Kitabı. Çizgi Tıp Ktb.

8-      Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada kullanılan ölçme araçları ve programları dizisi. Nobel Yayın dağıtım.

9-      Erkuş, A.. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem.

10-  Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları

11-  Hovardaoğlu, S., & Sezgin, N. (1998). Eğitimde ve psikolojide ölçme standartlarıAnkara: TürkPsikologlar Derneği ve ÖSYM yayını.

12-  Anastasi, A., Urbina, S. (1997).Pychological testing (7th Edition), MacMillan New York.

13-  Brunner, MH. (2004). Psychological assessment in clinical practice: a pragmatic guide. -Routledge,

WEB SİTELERİ

1-      Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği https://www.pdr.org.tr/

2-      American Psychological Association: www.apa.org

3-      Türk Psikologlar Derneği: www.psikolog.org.tr

4-      International Test Commission: www.itc.org

5-       https://toad.halileksi.net.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma Psikolojik Değerlendirme ve Testler Psikolojik Testlerin Tarihçesi Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
2. Hafta Psikolojik Testlerin Sınıflandırılması, Kullanım Amaçları ve Etik kurallar Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
3. Hafta Psikolojik Değerlendirme Rapor Yazma Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
4. Hafta Psikolojik Testlerin Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
5. Hafta Zeka Ve Yeteneğin Değerlendirmesi Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
6. Hafta Gelişimsel Değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
7. Hafta Kişiliğin Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Değer, İlgi ve Tutumların Ölçülmesi Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
10. Hafta Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
11. Hafta Kariyer Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
12. Hafta Okul Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
13. Hafta Rehabilitasyon Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
14. Hafta Ruh Salığı Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
15. Hafta Aile Psikolojik Danışma Alanı ve Psikolojik Testlerin Kullanımı Genel tekrar ve değerlendirme Tartışma
16. Hafta Final Sınav
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Testlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ-2Test geliştirme ve uyarlamaya ilişkin ilke ve süreçleri tanımlar.
ÖÇ-3Psikolojik testlerin ve ölçme araçlarının tarihi ve teorik temellerini açıklar.
ÖÇ-4Psikolojik testleri farklı ölçütlere göre sınıflandırır.
ÖÇ-5Test geliştirme, uyarlama, uygulama ve raporlaştırma işlemlerinde dikkat edilmesi gereken sosyal, etik ve yasal süreçleri bilir.
ÖÇ-6Eğitsel, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma süreçlerine ilişkin testleri tanımlar.
ÖÇ-7Zekâ, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testlerini ayırt eder.
ÖÇ-8Zekâ, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testleri uygulama gerekçelerini ve sonuçlarını ilişkilendirir.
ÖÇ-9Ulusal ve uluslararası nitelikte güvenilirliği ve geçerliliği olan standart testlerin sonuçlarını eğitsel/kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında anlamlandırır, yorumlar.
ÖÇ-10Ölçme ve değerlendirme amacına (tanıma-tanılama ) uygun test(ler)i seçer.
ÖÇ-11Eğitsel, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma süreçlerine ilişkin testleri yönergelerine uygun biçimde uygular.
ÖÇ-12Uyguladığı eğitsel, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma süreçlerine ilişkin testleri, gözlem ve görüşme verilerini de dikkate alarak yorumlar ve raporlaştırır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10                
ÖÇ 11                
ÖÇ 12