Dersin amacı öğrencilerin temel psikolojik danışma kuramlarının;
-Temel ilke ve kavramları,
-Kişilik ve kişilik gelişimine ilişkin görüşleri,
-Psikopatoloji anlayışları,
-Psikolojik danışma sürecini yapılandırma biçimleri,
-Psikolojik danışma sürecinde danışmanın rolleri,
-Psikolojik danışma sürecinde danışanların geçirdiği yaşantı
-Kullanılan temel teknikler konusunda bilgi sahibi olmaklarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 14.00 - 15.50, B-402
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba 16:00-17:00 ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, grup tartışması, vaka analizi, soru cevap
Temel Kaynaklar
Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çev. T. Ergene). Ankara: Mentis Yayıncılık.
Murdock, N. L. (2012). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. (Çev. Ed. F. Akkoyun). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Diğer Kaynaklar
Sharf, R. S. (2018). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları. (Çev. Ed. N. Voltan-Acar). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Terzi, Ş. ve Ergüner-Tekinalp, B. (2013). Psikolojik danışmada güncel kuramlar. Ankara: Pegem Akademi.
Karataş, Z. ve Yavuzer, Z. (2019). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. Ankara: Pegem Akademi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı. Psikolojik Danışma ve Kuramlar.
Anlatım, Grup Tartışması, Soru Cevap
2. Hafta
Psikanaliz
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
3. Hafta
Bireysel Psikoloji
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
4. Hafta
Birey Merkezli Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
5. Hafta
Varoluşçu Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
6. Hafta
Gestalt Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
7. Hafta
Davranışçı Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
10. Hafta
Bilişsel Terapi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
11. Hafta
Gerçeklik Terapisi
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
12. Hafta
Transaksiyonel Analiz
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
13. Hafta
Aile Terapisi Kuramları
Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
14. Hafta
Resmi Tatil
15. Hafta
Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Psikolojik Danışma süreçlerinde kuramların rolünü ve etkisini açıklar
ÖÇ-2
Psikolojik Danışma Kuramların insan doğası görüşlerini karşılaştırır
ÖÇ-3
Psikolojik Danışma Kuramlarının psikolojik danışma süreçlerini nasıl yapılandırdıklarını açıklar.
ÖÇ-4
Psikolojik Danışma Kuramlarına göre kullanılan temel tekniklerini açıklar.
ÖÇ-5
Psikolojik Danışma Kuramlarının güçlü ve zayıf yönlerini tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.