Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MANEVİ DANIŞMANLIK

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 6006 6 MANEVİ DANIŞMANLIK 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler; maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi; çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık, din ve maneviyatın evrensel değerleri; inanç, ahlak ve kimlik gelişimi; manevi danışmanlığın dini (teolojik), felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri; tek tanrılı dinlerde ve doğu dinlerinde yardım ilişkileri; manevi danışmanlık bağlamında yas, duygusal düzenleme, bilinçli farkındalık, iyi-oluş, diğergamlık, affedicilik, direnç, otantiklik; manevi ölçümleme vd. kavramlar; manevi danışmanlıkta etik.
Ön Koşullar Psikolojik Danışma Kuramları dersini almak
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Derse devam
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Muhammet Übeydullah Öztabak
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma 11:00-12.50
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sunum

-Tartışma

-Anlatım
Temel Kaynaklar -Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma (Halil Ekşi Ed.) Nobel Yayınları

-Manevi Yönelimli Psikoterapi (Ed. Halil Ekşi ve Çınar Kaya). Kaknüs Yayınları

-Psikoterapi ve Psikolojik Danışmada Maneviyat (Ed. Halil Ekşi)

-Mustafa Merter (2013). Dokuz Yüz Katlı İnsan. Kaknüs Yayınevi: İstanbul
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Ders Tanıtımı, Dersin Planının Açıklanması, Manevi bağlamda depremin anlamlandırılması (Deprem özel) Anlatım, Tartışma
2. Hafta Ölüm, kayıp ve yas bize ne diyor. (Deprem özel) Anlatım, Tartışma
3. Hafta Postmodern Dönüşüm Maneviyat ve Psikolojik Danışma , Anlatım, Tartışma
4. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma Kuramları: Manevi Yönelimli Psikodinamik Terapi. Psikanaliz, Bireysel Psikoloji, Post-Froudyen Ekoller, Jung. Anlatım, Tartışma
5. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma Kuramları: Manevi Yönelimli Humanist Terapi, Varoluşçu Terapi ve Logoterapi, Anlatım, Tartışma
6. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma Kuramları: Manevi Yönelimli Pozitif Psikoloji ve Gestalt Anlatım, Tartışma
7. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma Kuramları: Manevi Yönelimli Bilişsel Terapi, Kabul ve Kararlılık Terapisi ve Bağışlama Terapisi Anlatım, Tartışma
8. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma Kuramları: Transpersonel Psikoloji, Manevi danışmanlıkta ölçekler
9. Hafta Vize Anlatım, Tartışma
10. Hafta Manevi Yönelimli Psikolojik Danışmanlığın Kültürel ve Yerel Temelleri, manevi yönelimli psikolojik danışma tekniklerini Anlatım, Tartışma
11. Hafta Dini Gelenekler İnançlar ve Manevi Yönelimli Psikolojik Danışmanlık: Hristiyanlık, Musevilik, Budizm Anlatım, Tartışma
12. Hafta Dini Gelenekler İnançlar ve Manevi Yönelimli Psikolojik Danışmanlık: İslamiyet Anlatım, Tartışma, Vaka Analizi
13. Hafta Manevi Danışmanlık ve Uygulama Alanları Anlatım, Tartışma
14. Hafta Manevi Danışmanlıkta Etik Konular- Genel Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Vaka analizi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Derse Devam / Katılım 1 25
Final 1 50


ÖÇ-1Maneviyat, Manevi danışmanlık, kavramlarını bilir..
ÖÇ-2Din ve maneviyat arasındaki ilişkiyi ve farkı kavrar.
ÖÇ-3Psikolojik danışma kuramlarının manevi yönelimini sentezler.
ÖÇ-4Geleneksel dinler, inançlar, yönelimlerin içerisindeki spiritüel yönlerini analiz eder.
ÖÇ-5Manevi danışmanlık uygulama alanlarını bilir.
ÖÇ-6Manevi danışmanlık tekniklerini bilir ve yeterliklerine sahip olur.
ÖÇ-7Manevi danışmanlıkta etik ilkelere uyar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7