Ders İçeriği: Eğitimde program geliştirme, temel kavramlar, modeller; okul RPD programları ile ilişkisi, okul RPD programlarının tarihçesi ve okul RPD program modelleri, okul RPD programlarının planlanması, okul RPD programlarının tasarlanması ve program etkinlikleri (hizmetler); okul RPD programlarının uygulanması ve değerlendirilmesi; psiko-eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması.
Dersin Amacı:Bu dersin amacı; öğrencilerin okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının planlanması, tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve tutumları kazanmalarını ve sözü edilen aşamalarda kullanmaları gereken becerileri edinmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Dilek Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi / 16:00-17:50, BK A-202
Görüşme Saatleri ve Yeri
Hafta içi her gün mail üzerinden görüşme talep edilebilir. Mail adresi: dlkkilic@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunum, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
Temel Kaynaklar
Erkan, S. (2022). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. (4.Baskı). Ankara: Pegem
Diğer Kaynaklar
Çivitçi, A.(2018). Grup Psikoeğitimi. Ankara:Pegem Yayınları.
Erkan, S. (2016). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Kaya, M. ve Aran, Ö.C.(Edtl) (2021). Program geliştirme: Rehberlik ve psikolojik danışma alanında çalışanlar için. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Nazlı, S. (2016). Kapsamlı gelişimsel rehberlik ve psikolojik danışma programları. Ankara:Anı Yayıncılık.
Erkan, S. ve Kaya, A. (Ed.). (2015). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları-I, II, III, IV. Ankara: Pegem Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş, izlencenin incelenmesi, PDR ve Toplumsal Gelişmeler
Anlatım, sunum, soru cevap
2. Hafta
Eğitimde Program Geliştirme ve PDR Hizmetleri
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
3. Hafta
Okul PDR’de program modelleri
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
4. Hafta
MEB Program Modeli (E-Rehberlik)
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
5. Hafta
Okul PDR Programlarının Planlanması
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
6. Hafta
Okul PDR Programlarının Tasarımı I: Amaç ve İçerik
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
7. Hafta
Okul PDR Programlarının Tasarımı II: Hizmet Sunum Sistemi(1)
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
8. Hafta
Vize Sınavı
Sınav
9. Hafta
Okul PDR Programlarının Tasarımı III: Hizmet Sunum Sistemi (2)
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
10. Hafta
Okul PDR Programlarının Tasarımı IV: Hizmet Sunum Sistemi (3)
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
11. Hafta
Okul PDR Programlarının Uygulanması
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
12. Hafta
Okul PDR Programlarının Değerlendirilmesi
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
13. Hafta
Okul PDR Programlarının Değerlendirilmesi (2)
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
14. Hafta
Ödev Sunumları
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
15. Hafta
Ödev Sunumları
Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
16. Hafta
Final Sınavı
Sınav
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Eğitimde Program Geliştirme ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve süreçleri kavrar.
ÖÇ-2
Eğitim programları ve okul PDR programlarının ilişkisini açıklar.
ÖÇ-3
Okul PDR program modellerini ve modellerin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4
Okul PDR programlarının geliştirme basamakları ve bu basamaklarda yapılacak işlemleri kavrar.
ÖÇ-5
Durum ve ihtiyaç analizi yapar.
ÖÇ-6
Okul PDR programının ,gerekçesini, vizyon ve misyonunu, felsefesini ve sayıltılarını yazar.
ÖÇ-7
Okul PDR programının hedeflerini belirler.
ÖÇ-8
Okul PDR programının hedeflerine yönelik etkinlikler seçebilir ya da özgün etkinlikler hazırlar.
ÖÇ-9
Okul PDR program çerçevesinde grup rehberliği etkinlikleri uygular.
ÖÇ-10
Okul PDR programını değerlendirir.
ÖÇ-11
PDR hizmetlerinin sunumunda Program Modelini benimser.
ÖÇ-12
Okul psikolojik danışmanlarının eğitimci rollerini benimser.
ÖÇ-13
Okuldaki diğer paydaşlarla işbirliğine istekli olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.