Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 7009 7 RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Ders İçeriği: Eğitimde program geliştirme, temel kavramlar, modeller; okul RPD programları ile ilişkisi, okul RPD programlarının tarihçesi ve okul RPD program modelleri, okul RPD programlarının planlanması, okul RPD programlarının tasarlanması ve program etkinlikleri (hizmetler); okul RPD programlarının uygulanması ve değerlendirilmesi; psiko-eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması.

 Dersin Amacı:Bu dersin amacı; öğrencilerin okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının planlanması, tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve tutumları kazanmalarını ve sözü edilen aşamalarda kullanmaları gereken becerileri edinmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Dilek Kılıç
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi / 16:00-17:50, BK A-202
Görüşme Saatleri ve Yeri Hafta içi her gün mail üzerinden görüşme talep edilebilir. Mail adresi: dlkkilic@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunum, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
Temel Kaynaklar

Erkan, S. (2022). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. (4.Baskı). Ankara: Pegem

 

 

Diğer Kaynaklar

 Çivitçi, A.(2018). Grup Psikoeğitimi. Ankara:Pegem Yayınları.

Erkan, S. (2016). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Işık, Ş.(Edt) (2016). Anaokulunda/ İlkokulda /Ortaokulda / Lisede/ Grup Rehberliği Etkinlikleri. Ankara:Pegem Yayınları(4 kitap)

 Kaya, M. ve Aran, Ö.C.(Edtl) (2021). Program geliştirme: Rehberlik ve psikolojik danışma alanında çalışanlar için. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Nazlı, S. (2016). Kapsamlı gelişimsel rehberlik ve psikolojik danışma programları. Ankara:Anı Yayıncılık.

Erkan, S. ve Kaya, A. (Ed.). (2015). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları-I, II, III, IV. Ankara: Pegem Yayınları.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş, izlencenin incelenmesi, PDR ve Toplumsal Gelişmeler Anlatım, sunum, soru cevap
2. Hafta Eğitimde Program Geliştirme ve PDR Hizmetleri Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
3. Hafta Okul PDR’de program modelleri Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
4. Hafta MEB Program Modeli (E-Rehberlik) Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
5. Hafta Okul PDR Programlarının Planlanması Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
6. Hafta Okul PDR Programlarının Tasarımı I: Amaç ve İçerik Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
7. Hafta Okul PDR Programlarının Tasarımı II: Hizmet Sunum Sistemi(1) Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
8. Hafta Vize Sınavı Sınav
9. Hafta Okul PDR Programlarının Tasarımı III: Hizmet Sunum Sistemi (2) Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
10. Hafta Okul PDR Programlarının Tasarımı IV: Hizmet Sunum Sistemi (3) Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
11. Hafta Okul PDR Programlarının Uygulanması Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
12. Hafta Okul PDR Programlarının Değerlendirilmesi Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
13. Hafta Okul PDR Programlarının Değerlendirilmesi (2) Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma, uygulama
14. Hafta Ödev Sunumları Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
15. Hafta Ödev Sunumları Anlatım, sunum, soru cevap, tartışma
16. Hafta Final Sınavı Sınav
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Eğitimde Program Geliştirme ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve süreçleri kavrar.
ÖÇ-2Eğitim programları ve okul PDR programlarının ilişkisini açıklar.
ÖÇ-3Okul PDR program modellerini ve modellerin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4Okul PDR programlarının geliştirme basamakları ve bu basamaklarda yapılacak işlemleri kavrar.
ÖÇ-5Durum ve ihtiyaç analizi yapar.
ÖÇ-6Okul PDR programının ,gerekçesini, vizyon ve misyonunu, felsefesini ve sayıltılarını yazar.
ÖÇ-7Okul PDR programının hedeflerini belirler.
ÖÇ-8Okul PDR programının hedeflerine yönelik etkinlikler seçebilir ya da özgün etkinlikler hazırlar.
ÖÇ-9Okul PDR program çerçevesinde grup rehberliği etkinlikleri uygular.
ÖÇ-10Okul PDR programını değerlendirir.
ÖÇ-11PDR hizmetlerinin sunumunda Program Modelini benimser.
ÖÇ-12Okul psikolojik danışmanlarının eğitimci rollerini benimser.
ÖÇ-13Okuldaki diğer paydaşlarla işbirliğine istekli olur.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10                
ÖÇ 11                
ÖÇ 12                
ÖÇ 13