Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 8006 8 TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin travmatik yaşam olaylarının bireyler üzerindeki etkilerini anlamalarını ve travmatik deneyimlere maruz kalan bireylere yönelik verilecek psikolojik destek becerilerini kazanmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe günleri 10.00-11.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi Z-03
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günleri 16.00-17.00 arası ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, tartışma, soru-cevap
Temel Kaynaklar -Çakır, F. S. (Ed). (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

-Erdur Baker, Ö., Aksöz Efe, İ. ve Doğan, T. (Ed.) (2021). (1. Baskı). Travma Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar -Briere, J. N. ve Scott, C. (2021). Travma Terapisinin İlkeleri. (2. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

-Güler, Ö. (2019). Travma: Nasıl Baş Edilir?. İstanbul: İndie Kitap.

-Çakır, F. S. (2021). Çocuk ve Ergenlerde Travma, Kayıp ve Yas Danışmanlığı Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.


Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Travmanın Tanımı, Kapsamı ve Türleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2. Hafta Travmanın Etkileri ve Travma Sonrası Tepkiler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3. Hafta Travma, Kırılganlık ve Risk Faktörleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4. Hafta Travma İlişkili Stres Bozukluklarını Açıklamaya Yönelik Kuramlar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
5. Hafta Travma ve Okul İlişkisi: Travmaya Duyarlı Okullar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6. Hafta Travmayla Başa Çıkma ve Koruyucu Faktörler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
7. Hafta Travma Yaşantısına Müdahale ve Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
8. Hafta Bayram Tatili
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Travma Yaşantısına Müdahale ve Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11. Hafta Psikolojik Danışman Yeterlikleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12. Hafta Travmaya Duyarlı Psikolojik Danışma Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13. Hafta Kayıp, Yas ve Yas Danışmanlığı Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14. Hafta Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme: Yöntem, Araçlar ve Uygulama Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15. Hafta Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Travmatik yaşantı ve tepkileri tanımlar.
ÖÇ-2Travmatik durumlarda verilen bedensel, duygusal ve davranışsal tepkileri tanır.
ÖÇ-3Travmatik olaylardan etkilenmeyi belirleyen faktörleri açıklar.
ÖÇ-4Travmatik yaşantıların birey üzerindeki etkisini çeşitli kuramsal yaklaşımlar açısından yorumlar.
ÖÇ-5Travma sonrası psikolojik danışma sürecini ve müdahale yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ-6Travma mağduru bireylerle çalışacak psikolojik danışmanın özelliklerini ve yeterliklerini bilir.
ÖÇ-7Travma ile baş etme sürecinde uygun olan yaklaşımı kullanır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7