Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0017 DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Dersin temel amacı okullarda DEHB’i olan öğrencileri tanıma, ayırt etme, doğru yönlendirme, DEHB'li çocuklara yönelik BEP hazırlama, DEHB'li çocukları istismardan korunma yollarına yönelik gerekli olan bilgileri öğretmektir.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Mail aracılığı ile iletişim
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatım,tartışma,uygulama,soru-cevap
Temel Kaynaklar Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu. 2019. Editör: A. Şebnem Soysal Acar. Nobel Akademi Yayıncılık.

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu: Ana-Baba ve Öğretmen El Kitabı. 2016. Yazar: Dr. Özlem Sürücü, Bilgi Yayınevi.
Diğer Kaynaklar Mukaddes, N.M. (2015). Yaşam boyu dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve eşlik eden durumlar. Ankara: Nobel.
Semerci, B. (2014). Bebeklikten erişkinliğe dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ankara: Alfa.
Semerci, B., Aksoy, U (2018). Erişkinlerde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu - Tanı ve Tedavi Kılavuzu. TPD Çalışma Birimleri Dizisi 23.
Sürücü, Ö. (2016) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Anne baba el kitabı. İstanbul: Bilgi.
Whitney, R. V., & Pickren, W. (2014). Self-Regulation: A Family Systems Approach for Children with Autism, Learning Disabilities, ADHD & Sensory Disorders Format: Book. Pesi Publishing & Media.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
2. Hafta Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite (DEHB) Bozukluğuna Tarihsel Bakış Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna Genel Bakış Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
3. Hafta DEHB ve Zihinsel Yetersizlik DEHB ve Özel Yetenekliler DEHB ve Otizm Spektrum Bozukluğu Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
4. Hafta DEHB ve Dil-Konuşma Bozuklukları DEHB ve Öğrenme Güçlükleri DEHB ve Diğer Özel Gereksinim Grupları Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
5. Hafta DEHB ve Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ve Davranım Bozukluğu Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
6. Hafta Uygun Davranışların Arttırılması Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
7. Hafta Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
10. Hafta DEHB ve Aile Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
11. Hafta İhmal, İstismar ve DEHB Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
12. Hafta Olumlu Akran İlişkileri Geliştirme Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
13. Hafta Makale Paylaşımı Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
14. Hafta Makale Paylaşımı Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özelliklerini bilir.
ÖÇ-2DEHB’in temel belirtilerini tanıyabilir.
ÖÇ-3DEHB’in temel nedenleri ve oluşumundaki risk faktörlerini bilir.
ÖÇ-4DEHB'li öğrencileri istismardan koruma yollarına ilişkin gerekli olan bilgileri bilir.
ÖÇ-5DEHB'li öğrenciye yönelik BEP hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16