Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 4013 SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, öğrencilerin sosyal becerilerin tanımı ve boyutları, sosyal beceri kuramları ve sosyal beceri öğretim yöntem ve teknikleri ile sosyal beceri eğitim programları hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. Ayrıca, gerektiğinde sosyal beceri eğitim programları hazırlayabilme ve uygulayabilmeye yönelik temel bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır.

Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Sinan Okur
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 10.00–11.50 (A-601 Numaralı Derslik).
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba günü tüm ders araları ve haftanın her günü e-posta ile.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
Temel Kaynaklar M. Engin Deniz, M.E. ve Eryılmaz, A. (2019). Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi: Ankara.
Diğer Kaynaklar

Bacanlı, H. (2020). Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi: Ankara.

Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi. Kök Yayıncılık: Ankara.

McGinnis, E. (2016). Erken çocukluk döneminde sosyal beceri öğretim programı. Nobel Yayınları: Ankara.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş, İzlencenin incelenmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta Sosyal beceri ve boyutları, Sosyal beceri kuramları ve modelleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.y
3. Hafta Sosyal becerilerin ölçülmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
4. Hafta Duygu ve duyguları düzenleme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
5. Hafta İletişim becerileri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
6. Hafta Atılganlık Eğitimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
7. Hafta Arkadaşlık ilişkileri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Öz Düzenleme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
10. Hafta Bilişsel Düzenleme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.ay
11. Hafta Çatışma çözme ve arabuluculuk Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.y
12. Hafta Sosyal beceri müdahale programları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
13. Hafta Ödev Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
14. Hafta Ödev Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
15. Hafta Ödev Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 15
Final 1 50


ÖÇ-1Sosyal beceri kavramının ne olduğunu bilir ve sosyal becerileri kavrayabilir.
ÖÇ-2Sosyal becerilerin günlük yaşamdaki yerini anlamlandırabilir ve ifade edebilir.
ÖÇ-3Sosyal beceri ile ilgili kavramları, kuramları ve modelleri açıklayabilir.
ÖÇ-4Günlük yaşamda sosyal beceri eğitimlerini uygulayabilir ve başa çıkma yollarını kullanabilir.
ÖÇ-5Gelişim dönemleri göz önüne alınarak bir sosyal beceri müdahale programı planlayabilir ve uygulayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16