Mezun olduktan sonra çalıştıkları pozisyonlarda olası bir kriz durumuna nasıl müdahale edecekleri konusunda işlevsel bir bilgi donanımı sağlar.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 10:00-11:50 Basın Ekspres yerleşkesi A Blok 5.Kat- 501
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 13:00-14:00 Basın Ekspres yerleşkesi B Blok 10.Kat- 04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Soru-Cevap-
Temel Kaynaklar
1- Özgür Erdur-Baker Türkan Doğan (2018). Kriz Danışmanlığı. Pegam Akademi.
Diğer Kaynaklar
1- Tammi D Kolski Arthur E Jongsma Jr Rick A Myer (2016). Kriz Danışması ve Travmatik Olaylarda Tedavi Planlayıcısı (Çev:Zeynep Deniz Yöndem). Ankara: Nobel
2- Bahar Mete Otlu (2011). Okul Psikolojik Danışmanlarının Krize Müdahalede Kullandıkları Başaçıkma Stratejilerinin İncelenmesi: İzmir İl Örneği. Yayınlanmamış Dr. Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü
3- Burl E. Gilliland VE Richard K. James (1988). Crisis Intervention Strategies. California: Brooks/Cole Publishing Company.
4- Crisis Counseling - American Counseling Association, https://www.counseling.org
5- Nurten Sargın (2021). Çocuk ve Ergenlere Olağanüstü Durumlarda Psikososyal Destek. Ankara: Nobel
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar
Anlatım, Soru-Cevap
2. Hafta
Krizin Tanımı ve Kriz Türleri
Anlatım, Soru-Cevap
3. Hafta
Kriz kuramları
Anlatım, Soru-Cevap
4. Hafta
Psikolojik İlk Yardım ve Kriz Aşamaları
Anlatım, Soru-Cevap
5. Hafta
Krize Müdahale Modelleri
Anlatım, Soru-Cevap
6. Hafta
Krize Müdahale Modelleri
Anlatım, Soru-Cevap
7. Hafta
Kriz Danışmanlığı ve Meslek etiği
Anlatım, Soru-Cevap
8. Hafta
Ara Sınavlar (Vize Haftası)
-
9. Hafta
Ergenlik Döneminde İntihar
Anlatım, Soru-Cevap
10. Hafta
Çocuk ve Ergenlerin Boşanma Sonrası Yaşam Uyumu
Anlatım, Soru-Cevap
11. Hafta
Kriz Vak’a Örnekleri (Siber Zorbalık)
Anlatım, Soru-Cevap
12. Hafta
Kriz Vak’a Örnekleri (Çocuk İstismarı)
Anlatım, Soru-Cevap
13. Hafta
Kriz Vak’a Örnekleri (Zorunlu Göç Ve Mülteci Psikolojisi)
Anlatım, Soru-Cevap
14. Hafta
Kriz Vak’a Örnekleri (Alkol Madde Bağımlılığı Ve Psikolojik Müdahale Yöntemleri)
Anlatım, Soru-Cevap
15. Hafta
Genel tekrar ve değerlendirme
Soru-Cevap, Değerlendirme
16. Hafta
Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
1- Kriz ve krize müdahale kuram, ilke ve tekniklerini bilir, mesleki yaşamında uygular.
ÖÇ-2
2- Mesleğinde karşılaşabileceği sorunları sistematik ve bilimsel problem çözme basamaklarını izleyerek çözer.
ÖÇ-3
3- Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı koşullardaki paydaşlara (örneğin, aileler, öğretmenler, vb.) ve topluma eğitim etkinlikleri (konsültasyon hizmetleri) sunar.
ÖÇ-4
4- Farklı psikolojik danışma ortamları (eğitim, sağlık, endüstri vb.) ve farklı özelliklere sahip danışanlar üzerinde psikolojik danışma teknik ve becerilerini uygular (danışma vakası yönetimi, danışma vakası süreci ve sonuçlarını raporlaştırma).
ÖÇ-5
5- Kriz durumlarında müdahale edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.