Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÖNLEYİCİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 8015 ÖNLEYİCİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında önleyici hizmetlerin önemi, bu hizmetlerin neler olduğu ve okullarda nasıl uygulanacağı incelenecektir. Ayrıca öğrenciler için koruyucu faktörlerin ve risk etmenlerinin neler olduğu ve bunların nasıl yönetilebileceği konuları da bu derste öğrenilecektir. 

Bu ders kapsamında rehber ve psikolojik danışmanın önleyici misyonu, önleyici rehberliğin temel ilkeleri, önleme düzeyleri, önleme kuramları, riskler ve koruyucu etmenler, temel yaşam becerileri ve pozitif genç gelişimi programları, şiddet-zorbalık, cinsel istismar, teknoloji ve maddenin kötüye kullanımı, intihar, okul terki ve danışmanlık tedbirleri gibi konular işlenecektir.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Fatih Kaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres A Blok 3.Kat Derslik 303
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözel anlatım, sunum, vaka analizi, soru-cevap ve grup tartışması
Temel Kaynaklar Korkut, F. (2007). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. (2. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar

Erkan, S. (2011). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. (9. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

 

Tagay, Ö. ve Karataş, Z. (2017). Okul temelli önleyici rehberlik etkinlikleri. Ankara: Vize Yayıncılık.

 

Morganett, R. S. (2018). Yaşam becerileri: Ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (Çevirenler: A. Kaya, S. Güçray ve M. Saçkes). Ankara: Pegem Akademi.

 

Schrumpf, F. ve Crawford K. D. (1991). Okulda çatışma çözme ve akran arabuluculuğu (Çevirenler: B. D. Karaduman ve F. G. Akbalık). İstanbul: İmge Yayınları.

 

Adair, J. (2017). Karar verme ve problem çözme. (Çeviri Editörleri: N. Kalaycı ve G. Korkmaz). Ankara: Pegem Akademi.

 

Karataş, Z. ve Tagay, Ö. (2018). Okul psikolojik danışmanı el kitabı: Sorunlar ve çözümler (3. Baskı). Ankara: Vizetek.

 

Işık, Ş. (2017). Okulda pozitif psikoloji uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.

 

Ayas, T. (2019). Okullarda zorbalığı önlemek (4. Baskı). Ankara: Vizetek.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş & İzlence Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
2. Hafta Önleyici Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
3. Hafta Önleyici Rehberliğin Tarihçesi ve Kuramlar Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
4. Hafta Stres ve Stresle Başa Çıkma Becerileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
5. Hafta Sosyal ve İletişim Becerileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
6. Hafta Problem/Çatışma Çözme ve Karar Verme Becerileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
7. Hafta Kendilik Değeri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
8. Hafta Gençlerde İntihar Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
9. Hafta Madde Kullanımı Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
10. Hafta Üreme Sağlığı Sorunları Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
11. Hafta Saldırganlık, Şiddet ve Zorbalık Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
12. Hafta Sağlıksız Beslenme ve Yeme Bozuklukları Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
13. Hafta Okul Terki Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
14. Hafta Psikolojik Danışman Eğitiminde Önleyici Rehberlik Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Rehber ve psikolojik danışmanlar olarak okullar başta olmak üzere görev yapılan kurumlarda mesleğin önleyici misyonunu yazılı/sözlü ifade etme ve uygulama.
ÖÇ-2Önleyici rehberliğin temel ilkelerini, önleme düzeylerini ve önleme kuramlarını yazılı/sözlü ifade etme.
ÖÇ-3Okul ve aile ortamındaki bireysel ve çevresel riskleri, risk gruplarını ve risklere karşı koruyucu etmenleri yazılı/sözlü ifade etme.
ÖÇ-4Temel yaşam becerilerini ve pozitif genç gelişimi programlarını yazılı/sözlü ifade etme bu becerilerinin geliştirilmesine yönelik programları uygulama.
ÖÇ-5Şiddet, zorbalık, cinsel istismar, teknoloji ve maddenin kötüye kullanımı, intihar ve okul terki gibi konular ve bunlara karşı uygulanabilecek önleme çalışmalarını ve danışmanlık tedbirlerini yazılı/sözlü ifade etme.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5