Malzeme Bilimi Dersi, malzeme bilimi disiplini ile ilk kez karşılaşan öğrenciye kullanılan terminolojiyi sunmayı ve aynı zamanda malzeme bilimi ve mühendisliği ile ilgili bilinmeyen tüm terimleri tanımlayıp açıklamayı, farklı malzeme sınıflarının sergilediği en önemli özellikleri anlamasını sağlamayı amaçlamaktadır. Derste, öğrencilere mühendislik süreçleri ve sistemlerinin başarılı tasarımı ile ilgili kritik malzeme özelliklerini belirleme yeteneği kazandırmak, malzeme seçiminin rolünü teknik, ekonomik, toplumsal, çevresel etkileri açısından tanımlamak, işleme ve tasarım sınırlamaları hakkında bir anlayış kazandırmak, bireysel öğrenme, açık uçlu problem çözme, eleştirel düşünme becerilerini geliştirme fırsatı sunmak, mühendislik eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak mesleki, etik ve yasal sorumluluklar hakkında bir anlayış ve farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Nihal SARIER
Asistanlar
Y. Kimyager Sena SARITOP
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 13:00 - 14:45, 3B-12/14/16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 15.00 - 16.00, Öğrenciler e-Mail üzerinden randevu almalıdır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatımı görsel malzemelerle desteklenerek, yüzyüze canlı olarak yapılacaktır.
Derste konularla ilgili kısa filmler gösterilmektedir
Derste problemler ve kavramsal sorular çözülmektedir.
Derse devam dönem sonu notunu %5 oranında etkiyelecektir.
Temel Kaynaklar
-William D. Callister, Jr (2011). Materials Science and Engineering: An Introduction, 8th Edition. Wiley.
Diğer Kaynaklar
--James Newell (2009). Essentials of Modern Materials Science and Engineering Wiley. 9780471753650
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bl.1. Malzeme Mühendisliğine giriş
Sözlü sunum
2. Hafta
Bl.1. Malzeme Mühendisliğine giriş
Sözlü sunum
3. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, örnek problem çözme
4. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, örnek problem çözme
5. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum
6. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
7. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum
8. Hafta
Bl.21. Optik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
9. Hafta
Sınav Haftası
Sınav Haftası
10. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
11. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
12. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
13. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme
14. Hafta
Bl.22. Malzeme Seçim ve Tasarımı
Sözlü sunum, Dönem Projesi teslimi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
5
25
Derse Devam / Katılım
14
5
Final
1
40
ÖÇ-1
Matematik, malzeme bilimi ve mühendisliği bilgisini, Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilmek
ÖÇ-2
Tüm malzeme sistemleri arasındaki performans, işleme, yapı ve özellik bağlantılarını tanımak
ÖÇ-3
Farklı tipteki malzemelerin üç boyutlu atom dizilimlerini öğrenmek
ÖÇ-4
Metaller, seramikler, polymerlerin ve viskoelastik malzemelerin mekanik, termal, elektrik, optik ve korozif özelliklerini kavramak
ÖÇ-5
Malzeme seçimi ve uygulama sırasında karşılaşılan mühendislik problemlerini tanıyabilmek, formüle edebilmek ve çözebilme yeteneği kazanmak
ÖÇ-6
Ekonomik, çevresel, sosyal, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik, sürdürebilirlik gibi gerçek kısıtlamalar içerisinde istenilen özellikleri karşılayabilmek, sistem tasarlayabilme yeteneği kazanmak
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.