Lisans
Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÇEVRESEL BİLİŞİM

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IAD0923 ÇEVRESEL BİLİŞİM 3/0/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
Çevresel Bilişim dersi kentsel çevreyi anlamak ve tasarım kararlarını desteklemek için dijital teknolojilerin nasıl kullanılacağını sorgulayan seçmeli bir derstir. Bu dersin amacı, mekan dinamiklerini dijital araç ve yöntemler ile çözümleyebilmek,  kamusal açık alanlarda insan-mekan etkileşimini arttırabilecek kentsel mobilya ölçeğinde tasarım fikirleri geliştirmektir. Bununla ilgili olarak bu derste öncelikle kamusal alan ve kamusal yaşamın kamusal alanda gerçekleştiği kavramları, mekan oluşturma yaklaşımı ve yaşanabilirlik kavramları tanıtılmaktadır. Bu ders kapsamında, mekan dinamiklerini anlamak ve mekan ile kamusal etkileşimi artıran bir tasarım fikri geliştirmek için çeşitli dijital uygulamalar, analiz, tasarım ve temsil araçları kullanılmıştır. Ders, dijital araçlarla gerçekleştirilen üç ana aşamadan oluşur: analiz, tasarım ve temsil aşamaları.Bu derste örnek olay alanı olarak Bayezid Meydanı seçilmiştir. 

Kurs, kentsel çevreyi analiz etmek ve tasarlamak için farklı dijital araçlarla tanışmaya yardımcı olur. Dijitalleşme çağında bu çalışma, kentsel mekan deneyimlerini anlamak için dijital tekniklerin nasıl dahil edileceği ve mekan deneyimlerini artıran bir tasarım ürününün nasıl geliştirileceği sorusunu gündeme getirmektedir.

Dijitalleşme çağında bu çalışma, kentsel mekan deneyimlerini anlamak için dijital tekniklerin nasıl dahil edileceği ve mekan deneyimlerini artıran bir tasarım ürününün nasıl geliştirileceği sorusunu gündeme getirmektedir. Dersin amacı da kentsel çevreyi analiz etmek ve tasarlamak için farklı dijital araçlarla tanıştırmaktır. Ders kapsamında farklı dijital analiz ve tasarım yöntemlerini kullanan öğrencilerin biçim ve fikir analizlerine bu dijital teknikleri nasıl ve ne derece dahil edebileceği sorgulanmaktadır.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Gülce Kırdar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 13.00, online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Alan analizi iki aşamadan oluşmaktadır. Alan gözlemleri için  Gehl tarafından geliştirilen Public Life Toolkit uygulamasından faydalanarak geliştirilen dijital sayım uygulaması kullanılacaktır. Öğrenciler ayrıca video, eskiz, not vb. aracılığıyla gözlemlerini kaydedeceklerdir. Toplanan veriler CBS sisteminde haritalandırılacaktır. Öğrencilerin gözlemsel verilerini ve dijital uygulama veri sonuçlarını CBS sistemine aktarabilmesi beklenmektedir. Analiz aşamasından sonra öğrenciler, mekan deneyimini teşvik eden veya alana özgü bir sorunu çözen bir kent mobilyası tasarlayacaklardır. Kent mobilyasının prototipini tasarlamak için bir 3D modelleme programının (Rhino, Sketchup veya 3D Max) kullanılması beklenmektedir. Temsil aşamasında prototip artırılmış gerçeklik teknolojisi ile temsil edilecektir. Prototiplerin dijital üretim tekniklerinden birini kullanarak üretilecektir. Ders işbirlikçi çalışmayı teşvik eder. Öğrenciler ders kapsamında proje grup çalışması ile yürütülecektir.
Temel Kaynaklar  

Batty M. (2012).  Smart Cities, Big Data [Editorial]. Environment and Planning B: Planning and Design 2012, 39, 191- 193. DOI: 10.1068/b3902ed

·                     Batty, M. (2013b) The New Science of Cities. Cambridge, MA: MIT Press.

·                     Gehl Studio. (2015). Public life diversity toolkit: a prototype for measuring social mixing and economic integration in public space. Knight Foundation.

·                     Gehl Architects & EMBARQ. (2011). Istanbul Public Space Public Life.

·                     Gehl, J. & Svarre, B. (2013). How to Study Public Life. Washington: Island Press.

·                     Gehl, J. (1987). Life between buildings: Using public space. Van Nostrand Reinhold: New York.

·                     Gehl, J. (2007). Public spaces for changing public life. Travlou P. and Thompson C.W. (eds.). Open Space: Open People, 3-20.

·                     Gehl, J. (2010). Cities for People. Island Press: Washington.

·                     Geography. GeoJournal (69), 211-221. DOI: 10.1007/s10708-007-9111-y.

·                     Goodchild, M. F. (2007). Citizens as Sensors: The World of Volunteered

·                     Gordon, E., & de Souza e Silva, A. (2011). Net locality: Why location matters in

·                     Morrison, J., Calvium (2019). A Definition of Digital Placemaking for Urban Regeneration. Retrieved date: 29/10/2019. Retrieved from: https://calvium.com/a-definition-of-digital-placemaking-for-urban-regeneration/

·                     Morrison, J., Calvium. (2018). Digital Placemaking for Urban Development.

·                     Project for Public Spaces (PPS). (2005). What makes a Successful Place? http://www.pps.org/reference/grplacefeat/

·                     Project for Public Spaces (PPS). (2015). Placemaking: What if we built our cities around places? https://assets-global.website-files.com/5810e16fbe876cec6bcbd86e/5a6a1c930a6e6500019faf5d_Oct-2016-placemaking-booklet.pdf

·                     Project for Public Spaces (PPS). (2016).  What is Placemaking? What if we built our communities around places? https://www.pps.org/category/placemaking

·                     Silberberg, S. (2013). Places in the Making- How placemaking builds places and communities. Departments of Urban Studies and Planning (DUSP), Massachusetts Institute of Technology. https://dusp.mit.edu/cdd/project/placemaking

·                     Spek, S. van der. (2008). Tracking Technologies-An Overview. In J. Schaick J. and S. Spek (Eds.), Urbanism on Track: Application of Tracking Technologies in Urbanism 1, (pp. 25-34). IOS Press.

·                     Townsend, M.A. (2013). Smart Cities Big data, civic hackers, and the quest for a new utopia. W.W. Norton & Company.

·                     Whyte, W.H. (1980). The social life of small urban spaces. Conservation Foundation.

 

 
Diğer Kaynaklar  
 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtılması ve Çalışma Alanının Belirlenmesi Sözlü Anlatım
2. Hafta Çalışma Alanına Teknik Gezi Teknik Gezi
3. Hafta Alanda üzerinde yapılan sosyal, fiziksel ve kültürel analizlerin tartışılması PC Labaratuvarında 2boyutlu sunum teknikleri ile ilgili data sunumu
4. Hafta Alanda üzerinde yapılan sosyal, fiziksel ve kültürel analizlerin dijital ortamda sunumu PC Labaratuvarında 3 boyutlu sunum teknikleri ile ilgili data sunumu
5. Hafta Alan üzerindeki analizler sonucunda çıkan potansiyellere göre fikir önerisi geliştirilmesi ve tartışılması PC Labaratuvarında Data Sunumu,Tartışma
6. Hafta Alan üzerindeki analizler sonucunda çıkan potansiyellere göre fikir önerisi geliştirilmesi ve tartışılması PC Labaratuvarında Data Sunumu,Tartışma
7. Hafta Alan üzerindeki analizler sonucunda çıkan potansiyellere göre fikir önerisi geliştirilmesi ve tartışılması PC Labaratuvarında Data Sunumu,Tartışma
8. Hafta Fikirlerin eleştiriler doğrultusunda geliştirilmesi Uygulama,Bilgisayar Ortamında 2 boyutlu ve 3 boyutlu çizim
9. Hafta Geliştirilen fikirlerin sınıf ortamında sunumu ve ara jüri Jüri
10. Hafta Gelişen fikirlerin dijital ortamda iki boyut ve üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım araçları kullanılarak somutlaştırılması Uygulama,Bilgisayar Ortamında 2 boyutlu ve 3 boyutlu çizim
11. Hafta Gelişen fikirlerin dijital ortamda iki boyut ve üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım araçları kullanılarak somutlaştırılması Uygulama,Bilgisayar Ortamında 2 boyutlu ve 3 boyutlu çizim
12. Hafta Gelişen fikirlerin dijital ortamda iki boyut ve üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım araçları kullanılarak somutlaştırılması Uygulama,Bilgisayar Ortamında 2 boyutlu ve 3 boyutlu çizim
13. Hafta Sonuç ürünün sunumunu kolaylaştıracak ve geliştirecek bilgisayar destekli yöntemlerin öğrencilere anlatılması ve uygulanması Uygulama, Sunum tekniklerinin anlatımı
14. Hafta Geliştirilen projelerin sınıf ortamında sunumu ve ara jüri Jüri
15. Hafta Ders içinde oluşturulmuş çalışma gruplarıyla bire bir görüşülmesi ve proje tasdihi Uygulama, Proje tasdihi
16. Hafta Ders içinde oluşturulmuş çalışma gruplarıyla bire bir görüşülmesi ve proje tasdihi Uygulama, Proje tasdihi
17. Hafta Sonuç ürünlerin sunum ve teslimi Sunum ve Jüri
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 40
Derse Devam / Katılım 1 20
Final 1 40


ÖÇ-1 - Öğrencilere fiziksel ve sosyal çevreyi algılayabilme yeteneği kazandırma
ÖÇ-2Çevreden topladıkları verileri soyutlama ve dijital ortama aktarma becerisi kazandırma
ÖÇ-3Çevresel verileri gözeterek tasarım yapma beceresi kazandırma
ÖÇ-4Çevresel verilere dayanarak üretilmiş fikirlerin mimari karşılığını üretilmesi becerisi kazandırma
ÖÇ-5Sonuç ürünü bilgisayar destekli tasarım araçları ile üretebilme ve sunabilme becerisi kazandırma
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12