Lisans
Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MEKAN-BEDEN ETKİLEŞİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IAD0942 MEKAN-BEDEN ETKİLEŞİMİ 3/0/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
Ders kapsamında; mekanın beden aracılığıyla deneyimlenme biçimlerinin sorgulanması amaçlanmaktadır. Öğrencinin, mekan tasarlamanın aynı zamanda kullanıcı deneyimini tasarlamak olduğu konusunda bilgi edinmesini ve eleştirel düşünmesini sağlamak.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Derya Adıgüzel Özbek
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Online
Görüşme Saatleri ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım-Sorgulama ve Deneysel Tasarım Uygulamaları
Temel Kaynaklar Blesser, B. and Salter, L. 20006, Saces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture, The MIT Press

Dixon, S., 2007, Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, MIT Press

Pallasmaa, J. 2005. Tenin Gözleri Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Jones, C. A., 2006, Sensorium, Embodied Experince, Tecnology and Contemporary Art, The MIT Press

Pallasmaa, J. Vd., 2006, Questions of Perception: Phenomenology of Architecture, William Stout, San Francisco.

Rasmussen, S. E., 2013, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.

Botton, A. D. 2010. Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


Bachelard, G. 2013. Mekanın Poetikası, İstanbul: İthaki Yayınları                                            

Merleau-Ponty, M., 2005, Algılanan Dünya, Metis Yayınları, İstanbul.

Merleau-Ponty, M. (2012) Phenomenology of Perception, çeviren. Donald A. Landes, Routledge, New York (Ilk baskı: 1945)                                                                      

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması Anlatım
2. Hafta Mekan, iç mekan kavramlarının ve içeride-dışarıda olma durumlarının deneyim odaklı olarak anlatılması ve tartışılması Anlatım-Tartışma
3. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-görme-dokunma Anlatım-Tartışma
4. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-koku-ses-tat Anlatım-Tartışma
5. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden hareketi Anlatım-Tartışma
6. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algı ve hareket sorgulama Anlatım-Tartışma
7. Hafta Ara değerlendirme Sunum-Uygulama
8. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: performans sanatı Anlatım-Tartışma
9. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: çağdaş sanat-enstalasyon Anlatım-Tartışma
10. Hafta Mekan beden etkileşim proje önerisi için konu seçimi Anlatım-Tartışma-Proje
11. Hafta Proje konusunun ve kavramsal arkaplanın tartışılması Proje-Tartışma
12. Hafta Projenin geliştirilmesi Proje-Tartışma
13. Hafta Projenin geliştirilmesi Proje-Tartışma
14. Hafta Projenin geliştirilmesi Proje-Tartışma
15. Hafta Projenin geliştirilmesi Proje-Tartışma
16. Hafta Projelerin teslimi Teslim
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 3 10
Final 1 50


ÖÇ-1Mekanla ilgili farklı yaklaşımlar ve kuramlar hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2Mekan-beden ilişkisini deneyim odaklı olarak sorgulayabilme
ÖÇ-3Mekan-beden etkileşimin tasarım sürecinin girdisi olarak düşünebilme
ÖÇ-4Teknolojik gelişmelerin mekan-kullanıcı-deneyim ilişkisi üzerindeki etkisini sorgulayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12