Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Beslenme İlkeleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
FTR2006 Beslenme İlkeleri 1/0/0 SA Türkçe 2
Dersin Amacı
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, makro ve mikro besin ögeleri, enerji metabolizması, ,enzimler, hormonlar, nükleik asitler, fonksiyonel besinler, katkı maddeleri, besin grupları ve sağlıklı beslenme modellerini inceler.
Ön Koşullar Yoktur
Eş Koşullar Yoktur
Özel Koşullar Yoktur
Öğretim Üyeleri Uzm. Dyt. Gözde Ekici,
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe 11:00-12:50, CB-01-03 Şirinevler Yerleşkesi
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 09:00-12:00 Ofis No:307 Şirinevler Yerleşkesi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, tartışma, interaktif katılım
Temel Kaynaklar - Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu Yayınevi, 2015.

- Şanlıer N., Ulusoy Gezer HG., Kocabaş Ş, Ceyhun Sezgin A. Beslenme İlkeleri Laboratuvar Uygulamaları. (Editör: Şanlıer N.), Vize Yayıncılık. Ankara, 2021.
Diğer Kaynaklar - Ders notları
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Besin, besin ögesi, sağlıklı beslenme ve önemi Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
2. Hafta Karbonhidratlar Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
3. Hafta Proteinler Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
4. Hafta Yağlar Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
5. Hafta Vitaminler Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
6. Hafta Mineraller Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
7. Hafta Su Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Et ve et ürünleri Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
10. Hafta Süt ve süt ürünleri Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
11. Hafta Tahıllar Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
12. Hafta Sebzeler-Meyveler Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
13. Hafta Besinlerin işlenmesi ve muhafaza yöntemleri Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
14. Hafta Besin kaynaklı hastalıklar ve besin güvenliği Sözlü Anlatım, Soru - cevap yöntemi
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Beslenme-sağlık etkileşimini tanımlayabilir.
ÖÇ-2Özel durumlarda (Gebelik, emziklilik, geriatri vb) beslenme kurallarını özetleyebilir.
ÖÇ-3Hasta beslenmesi ilkelerini özetleyebilir.
ÖÇ-4Besin ögelerinin kimyasal ve fiziksel yapılarını listeleyebilir.
ÖÇ-5Makro ve mikro besin ögeleri, enerji metabolizması, enzimler, hormonlar, nükleik asitler, fonksiyonel besinler, katkı maddeleri, besin grupları ve sağlıklı beslenme modellerini inceleyerek beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi analiz edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsan bedenini mikro ve makro düzeyde oluşturan yapıları (hücre, doku, organ), organları, segmentleri ve segmentlerin birbiri ile etkileşimlerini inceleyebilir.
PÇ-2İnsan bedenini fiziksel yapı temelinde ele alarak ölçme, değerlendirme yapabilir.
PÇ-3Fonksiyon bozukluklarına neden olan durumları, fonksiyonel bozuklukların boyutlarını ve kişilerin yaşamları üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
PÇ-4Büyüme ve gelişme bozukluklarında konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-5Kronik ilerleyici hastalıklarda (kanser, kas hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları, metabolik hastalıklar), hastalığın etkilerini (ağrı, fonksiyonel yetersizlik) azaltmada konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-6Yaşlanmaya bağlı meydana gelen problemleri belirleme, öngörme, önleme, takip ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-7Hastane, özel klinik, sağlık merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, engelli ve yaşlı bakım evlerinde hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-8Sağlığı geliştirme ve sağlık ile ilgili olası risk faktörlerini belirleme, önleme ve takip etmede aktif rol alır veya otonom olarak çalışabilir.
PÇ-9Hastalık nedeni ile fonksiyonelliğin azaldığı durumlarda tedavi uygulamalarına ek olarak yaşam alanlarının mimarisini değerlendirmek, çevresel engellerin kaldırılması amacı ile gerekli düzenlemeleri planlama ve projelendirme süreçlerinde görev alır.
PÇ-10Toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve geliştirme amacı ile proje üretebilir ve projelerde aktif rol alabilir.
PÇ-11Engelli bireylerin tedavisi, rehabilitasyonu, mesleki beceri kazanma ve maddi kazanç elde etme amacı ile mesleki rehabilitasyon merkezi kurulumu ile ilgili proje geliştirme ve bu merkezlerde aktif görev alabilirler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5