Çağcıl göstergebilimciler ışığında göstergelerin iletişimdeki yeri ve önemi doğrultusunda, yaşamımızı yönlendiren gösterge kavramı irdelenerek, kuramsal bağlamda göstergeler arasındaki ilişkilerin yapısalcılık temelinde iletişime yansımalarının göstergebilimsel kavramlar ve kuramlar bir düzen içinde öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğretim Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 11:00-12:45, Ataköy Kampüsü, Amfi B1-7
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 11:00-12:45, Ataköy Kampüsü, Amfi B1-7
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Kuramsal-tartışma ve uygulama.
Temel Kaynaklar
Marland, J. – Rawle S. Film Dili , İstanbul, Literatür Yayınları, 2012
Küçükerdoğan Rengin, Reklam Nasıl Çözümlenir, İstanbul, Beta Yayınları, 2000
Berger, John, Görme Biçimleri, İstanbul, Metis Yayınları, 2019
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Açılış dersi.
Sözlü anlatım
2. Hafta
Dil göstergesi ve değer kavramının ele alınması.
Sözlü anlatım
3. Hafta
Görsel göstergebilime ilişkin temel kavramların ele alınması.
Sözlü anlatım
4. Hafta
Gösterge türleri içerisinde görsel göstergelerin diğer gösterge türleri ile olan ilişkisi.
Sözlü anlatım
5. Hafta
Görsel göstergebilim alanında çalışma yapmış olan kuramcıların yaklaşımlarının irdelenmesi.
Sözlü anlatım
6. Hafta
Görsel göstergebilim alanında çalışma yapmış olan kuramcıların yaklaşımlarının irdelenmesi (Devam).
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
8. Hafta
Ara sınav sonuçlarının değerlendirilmesi.
Uygulama
9. Hafta
Görsel göstergelerin anlamlandırılması süreci.
Sözlü anlatım
10. Hafta
Vladimir Propp’un kuramsal yaklaşımının ele alınması.
Sözlü anlatım
11. Hafta
Vladimir Propp’un kuramsal yaklaşım ve çözümleme yönteme doğrultusunda film çözümlemesi.
Sözlü anlatım
12. Hafta
Görsel metin örneklerinin (reklam görseli, afiş gibi) çağdaş kuramcıların (Umberto Eco) yaklaşımları doğrultusunda çözümlenmesi.
Sözlü anlatım
13. Hafta
Görsel metin örneklerinin (reklam görseli, afiş gibi) çağdaş kuramcıların (Roland Barthes) yaklaşımları doğrultusunda çözümlenmesi.
Sözlü anlatım
14. Hafta
Genel tekrar.
Sözlü anlatım
15. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
16. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
17. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
60
ÖÇ-1
Görsel göstergebilime ilişkin temel kavramları tanımlayabilecek, görsel göstergelerin kullanıldığı alanları ayırt edebilecek.
ÖÇ-2
Görsel gösterge ile diğer gösterge türleri arasında bağlantı kurabilecek ve bunları sınıflandırabilecek.
ÖÇ-3
Gösterge türleri içerisinde görsel göstergenin yerini ifade edebilecek, bunları değişik alanlarla ilintilendirebilecek.
ÖÇ-4
Çeşitli görüntü göstergeleri görsel göstergebilimsel kuramsal yaklaşımlar doğrultusunda çözümleyebilecek ve değişik alanlarda uygulayabilecek.
ÖÇ-5
Çağdaş göstergebilimcilerin görsel gösterge alanındaki çalışmalarını karşılaştırabilecek ve çözümleyebilecek.
ÖÇ-6
Görsel göstergebilimsel yöntemlerden yola çıkarak görüntü göstergeleri yorumlayabilecek ve uygun iletileri oluşturmak amacıyla kullanabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
Öğrenciler alanla ilgili iletişim, sanat, kültür ve diğer kavramları tanımlayabilecek ve edindiği teorik bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecektir.
PÇ-2
Alanında başarıyı yakalamak için gerekli teorik kazanımları kazanacak, alanın niceliksel ve niteliksel yöntemlerini öğrenerek yaratıcı tasarımlar yapabilecektir.
PÇ-3
Öğrenciler iletişim, medya, kültür ve sanat gibi konuların tarihsel süreçlerindeki gelişimini anlayarak kültürel, sosyal ve teknolojik gelişmelerle ilgili alanda meydana gelen değişimleri ve sonuçları değerlendirebilecektir.
PÇ-4
Teknolojik, kültürel ve sosyal gelişmeleri gözlemleyecek ve bu değişiklikleri sahada uygulayabileceklerdir.
PÇ-5
Okudukları, algıladıkları ve anladıkları konuları analiz edebileceklerdir.
PÇ-6
Öğrenciler iletişim ve tasarım konularında çağdaş akademik ve profesyonel yaklaşımları benimseyecek ve çalışmalarına uyarlayabileceklerdir.
PÇ-7
Öğrenciler araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını ve iletişim kanallarını bir araya getirebilecek, böylece yaratıcı plan ve özgün çözümlere yol açan iletişim stratejileri geliştirebileceklerdir.
PÇ-8
Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirerek zamanlarını ve kaynaklarını etkin bir şekilde organize edebileceklerdir.
PÇ-9
Reklam yazarlığı, müşteri temsilcisi, marka yöneticisi, iletişim stratejisti ve iletişim danışmanlığı gibi temel mesleki alanlarda ayrıntılı ve zorunlu bilgi birikimini geliştireceklerdir.
PÇ-10
Öğrenciler belirli konularda iletişim stratejisi oluşturacak ve ilgili her türlü çalışmayı gerçekleştireceklerdir.
PÇ-11
Kişisel çizgilerinde yaratıcı, özgür ve esnek çalışacaklar.
PÇ-12
Öğrenciler, projelerinin daha etkili ve inandırıcı bir yapıya kavuşturulması için gerekli fikir ve bilgileri yazılı, sözlü veya başka yollarla sağlayabilecek ve biriktirebileceklerdir.
PÇ-13
Bir çalışmada hedef kitleyle ilişki sırasında ekip çalışmasını teşvik eden destekleyiciler olacaklardır.
PÇ-14
Öğrenciler mesleğinin gerekli araç ve gereçlerini tam zamanında ve yerinde kullanabilecek, projelerini zamanında uygulayabilecektir.
PÇ-15
İletişim sürecindeki sorunlara çözüm geliştirecek ve inisiyatiflerini kullanabileceklerdir.