Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Dilinde Yenileşme Hareketleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB110 Türk Dilinde Yenileşme Hareketleri 2/0/0 SA Türkçe 2
Dersin Amacı
Dil toplumun bireyleri arasında iletişim sağlayan sosyal bir vasıtadır. Toplumda meydana gelen siyasi, kültürel ve sosyal değişmeler ve gelişmeler toplumun ayrılmaz parçası olan dili de etkiler. Bu dersi alan öğrenciler dildeki değişme gelişmenin psikolojik ve sosyolojik etkilerini kavrar. Durağan olmayan dilin zaman içinde değişmesini ve gelişmesini kavrar ve dildeki yeniliklere açık olur.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Öğr.Gör. İsa Kocakaplan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 11:00-13:00, 2B 16
Görüşme Saatleri ve Yeri 3D 11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma.
Temel Kaynaklar Levebd, Agah Sırrı (1960), Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara.

Develi, Hayati (2004), Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul.

 
Diğer Kaynaklar Ertem, Rekin (1998), Elifbe'den Alfabeye, Dergah Yayınları, İstanbul.

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dilin doğuş nedeni. Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
2. Hafta Dil toplum ilişkisi. Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
3. Hafta Toplumun dile etkisi Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
4. Hafta Dilde değişme ve gelişmenin iç etkileri Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
5. Hafta Dilde değişme ve gelişmenin dış etkileri Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
6. Hafta Türk Dilinin gelişme tarihi (Orhun, Uygur, Orta Türkçe) Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
7. Hafta Türk Dilinin gelişme tarihi (Tanzimat, Milli Edebiyat dönemleri) Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
8. Hafta Vize Sınavı
9. Hafta Türk Dilinin gelişme tarihi (Cumhuriyet dönemi) Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
10. Hafta Türk Dilinin gelişme tarihi (Çok partili siyasi dönem) Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
11. Hafta Günümüzde dilde görülen değişme ve gelişmenin dış etkileri Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
12. Hafta Günümüzde dilde görülen değişme ve gelişmenin iç etkileri Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
13. Hafta Dilde yenileşme ve bozulma. Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
14. Hafta Türkçenin geleceği Sözlü anlatım, soru-cevap, tümevarım
15. Hafta Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 15
Final 1 60


ÖÇ-1Dildeki değişimin nedenini kavrar.
ÖÇ-2Dilin toplum hayatına etkisini kavrar.
ÖÇ-3Toplumun dile etkisini kavrar.
ÖÇ-4Dilde yeniliklerin doğal olduğunu kavrar.
ÖÇ-5Dildeki değişme ve gelişmenin düşünceye etkisini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5