1. Türkoloji bilimi, tanımı, tarihi; Altay dilleri teorisini öğretmek.
2. Türk sözünün anlamını ve ana çizgileriyle Türklerin tarihini öğretmek.
3. Türkçenin tarihi dönemlerini ve Türk lehçeleri tasniflerini öğretmek.
4. Tarihi Türk şivelerinin başlıca fonetik ve morfolojik özelliklerini kavratmak.
5. Çağdaş Türk lehçelerinin kullanıldığı bölgeleri veTürkoloji literatürünü tanıtmak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13.00-15.00, AK5C0709
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 13.00-14.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
Temel Kaynaklar
1. Tekin, T., ölmez, M. Türk Dilleri - Giriş, İstanbul, 1999.
2.Ercilasun, A, B,. Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara, 2008
Diğer Kaynaklar
1. Baskakov, A. N., Vvedeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva, 1969.
2. Kaydarov, A., Orazov, M., Türklük Bilgisine Giriş, (Çev. Vahit Türk), İstanbul, 2010.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkoloji biliminin tanımı, Altay dilleri teorisi, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Yapı ve Köken Bakımından Diller, Türk sözünün anlamı ve ana çizgileriyle Türk tarihi
Anlatım, soru-cevap
3. Hafta
Türkçenin tarihi dönemleri ve Türkçenin yayıldığı alanlar
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Türk lehçeleri tasnifleri, Radlov ve Samoyloviç'in tasnifleri
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Türk lehçeleri tasnifleri, Baskakov'un tasnifi ve Türk bilim adamlarının tasnifleri
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Ana Türkçe, İlk Türkçe, Ana Bulgarca
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
7. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Eski Türkçe- Göktürkçe
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Eski Türkçe- Göktürkçe
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
10. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Eski Türkçe- Uygurca
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
11. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Eski Türkçe- Uygurca
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
12. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Orta Türkçe- Karahanlıca
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
13. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Orta Türkçe- Harezm dönemi
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
14. Hafta
Tarihi Türk şivelerinin fonetik ve morfolojik özellikleri
Orta Türkçe- Çağatay dönemi
Anlatım, soru-cevap, okuma, fonetik ve morfolojik analiz
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Türkoloji ve Altay dilleri teorisini bilir, Türk lehçelerinin ana kollarını farklarıyla bilir.
ÖÇ-2
2. Türk sözünün anlamını bilir ve ana çizgileriyle Türklerin tarihini tanır.
ÖÇ-3
3. Türkçenin tarihi dönemlerini ve Türk lehçeleri tasniflerini bilir.
ÖÇ-4
4. Tarihi Türk şivelerinin başlıca fonetik ve morfolojik özelliklerini bilir, metinleri dönemlerine göre ayırabilir.
ÖÇ-5
5. Çağdaş Türk lehçelerinin kullanıldığı bölgeleri tanır veTürkoloji literatürünü bilir, bunları kullanabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.