Bu ders Türkçenin seslerinin, ses özelliklerinin ve ses olaylarının tanınmasını amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günü 14.00-17.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi günü 17.00-17.30 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar
Banguoğlu, Tahsin (2007), Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Ergin Muharrem (2005), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Karaağaç, Günay (2010), Türkçenin Ses Bilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul.
Demir Nurettin, Emine Yılmaz (2010), Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ses Bilgisi, ses bilim nedir?
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta
Ses organları ve işlevleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta
Türkçenin ünlüleri ve ünsüzlerinin özellikleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta
Türk dilinin hece yapısı
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta
Ses olaylarının nedenleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta
ses olayları (örnekler üzerinde uygulama)
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta
ses olayları (örnekler üzerinde uygulama)
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta
Vize
9. Hafta
ses olayları (örnekler üzerinde uygulama)
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta
ses olayları (örnekler üzerinde uygulama)
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta
ses değişmeleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta
ses değişmeleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta
Kelimede vurgu
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta
Cümlede vurgu
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türkçenin ses özelliklerini bilir.
ÖÇ-2
Ünlü ve ünsüz sesleri tanır.
ÖÇ-3
Türkçedeki ses özelliklerini ve bunların nedenlerini açıklar, örnekler verir.
ÖÇ-4
Türkçe kelimelerdeki ses değişimlerinin nedenini sorgular, açıklar.
ÖÇ-5
Türkçenin yapısına uygun sözcükleri tanıyabilir.
ÖÇ-6
Türkçedeki ses olaylarını çözümleyebilir.
ÖÇ-7
Türk dilinin herhangi bir şivesine ait herhangi bir gramer unsurunu fonetik bakımdan değerlendirir ve hakkında hüküm verir.
ÖÇ-8
Türkçedeki kelime ve cümle vurgusunun ne olduğunu bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.