Çağımızda hayatın hemen her alanında ağırlığını hissettiren bilgisayar teknolojisinden Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin alanı ile ilgili veritabanlarını öğrenmeleri ve etkili biçimde kullanmalarını sağlamak. Dijital metin yaratma ve yayınlamayı öğrenmelerini sağlamak. Öğrencilerin gerek öğrenciliklerinde gerekse mezuniyet sonrası çalışmalarında Türkoloji alanında yaygın olarak kullanılan bilgisayar programlarının yetkin kullanımını öğrenmesini sağlamak, veri toplama, tasnif ve yazma aşamalarını daha kolay ve düzenli hale getirerek verimi arttırmak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım
-Uygulama
Temel Kaynaklar
Cox, Joyce, çev. Neslihan Altunel, Adım Adım Microsoft Office Professional 2010, Arkadaş Yayıncılık, 1074 S.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Elektronik veritabanları - Tanıtım
Anlatım, uygulama
2. Hafta
Elektronik veritabanları - Erişim ve Etkili Kullanım
Anlatım, uygulama
3. Hafta
Dizinleme programları - giriş, çalışma prensipleri
Dijital metin analizi araçları – “AntConc” kullanımı
Anlatım, uygulama
11. Hafta
Dijital metin analizi araçları – “CATMA (Computer Aided Textual Markup and Analysis)” kullanımı
Anlatım, uygulama
12. Hafta
Dijital metin analizi araçları – “Visual Text” kullanımı
Anlatım, uygulama
13. Hafta
Dijital metin analizi araçları – “Cirrus” kullanımı
Anlatım, uygulama
14. Hafta
Dijital metin analizi uygulaması
Anlatım, uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türkoloji alanı ve diğer alanlarla ilgili veritabanlarını tanır, buralardan veri toplayabilir.
ÖÇ-2
Türkoloji alanında yaygın olarak kullanılan dizinleme programlarını tanır, bu programları etkili biçimde kullanır.
ÖÇ-3
Dijital metinleri analiz edebilir, bu metinleri incelemede yaygın olarak kullanılan araçları bilimsel çalışmalarında kullanabilecek yetkinliğe ulaşır.
ÖÇ-4
Dijital metin yaratma ve yayınlama becerisi kazanır.
ÖÇ-5
Alanında yapacağı çalışmalarda ihtiyaç duyacağı bilgisayar bilgisini ve yetkinliğini edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.