Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Dilbilgisi IV

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB401 4 Türk Dilbilgisi IV 3/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Bu ders, Türkiye Türkçesinin cümle yapısının ve cümle türlerinin tanınmasını amaçlamaktadır.
 
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 13.00-16.00, AK3C111315
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe, 15.00-16.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, tartışma, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar Banguoğlu, Tahsin (2007), Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Ergin, Muharrem (2005), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Karahan Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara.

Karaağaç, Günay, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul.

Açıkgöz Halil, Muhammet Yelten (2005), Kelime Grupları, Doğu Kütüphanesi, İstanbul.

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Cümlenin dilbilim ve dil bilgisindeki yeri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta Cümle ve öğeleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta Cümle ve kelime grupları Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta Cümle türleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta Basit cümle Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta Birleşik cümle Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta Bağlı cümle Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta Vize
9. Hafta Eksiltili cümle Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta Anlamına göre cümleler Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta Cümle tahlili çalışması Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta Cümle tahlili çalışması Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta Cümle tahlili çalışması Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Türkçenin cümle yapısını açıklayabilecektir.
ÖÇ-2Cümledeki ögeleri ve kelime gruplarını tanır.
ÖÇ-3Türkçedeki kelimelerin cümle içindeki kullanım yerlerini ve görevlerini belirleyebilir.
ÖÇ-4Türkçenin cümle türlerini tanır.
ÖÇ-5Yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneklerini geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5