Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Kompozisyon ve Yazarlık Sanatı II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB414 Kompozisyon ve Yazarlık Sanatı II 0/2/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Öğrencinin planlı yazma yeteneğini ve yazı türlerini değerlendirme yetisini geliştirmek.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. İsa Kocakaplan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 15.00-17.00, 4B0406 Çarşamba, 16.00-18.00, AK1C0810
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 11.00-12.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Tümden gelim, tüme varım, uygulama, soru cevap, canlandırma, tartışma, takrir. 
Temel Kaynaklar -
Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları. Stefan Zveig, Üç Büyük Usta, İş Bankası Yayınları. Ahmet Hamdi Tanpınar, Beş Şehir, Dergâh Yayınları. Cemil Meriç, Bu Ülke, İletişim Yayınları. Kemal Tahir- Yol Ayrımı, Adam Yayıncılık. Seçme Hikâyeler I-II, TDK Yayınları. Rekin Ertem, İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Kesit Yayınları.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kompozisyon hakkında genel bilgiler Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
2. Hafta Kompozisyonda alt yapı Dil kültürü, kelime bilgisi, cümle bilgisi Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
3. Hafta Plan ve plan çeşitleri Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
4. Hafta Yazılı kompozisyon türleri Şiir- Nesir Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
5. Hafta Köşe yazısı, makale Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
6. Hafta Hikaye ve çeşitleri Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
7. Hafta Deneme Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
8. Hafta Vize sınavı Vize notu, dönem içinde vize haftasına kadar verilen 6 adet yazma ödevinden oluşur. © işaretli metnin her biri en fazla 15 puan, + işaretli metnin her biri en fazla 10 puan, ± işaretli metnin her biri en fazla 7 puan değerindedir. Yazdırılan metinlerin puan değerleri toplanarak vize notu bulunur.
9. Hafta Gezi Yazısı Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
10. Hafta Sohbet Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
11. Hafta Mülakat- Röportaj Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
12. Hafta Biyografi Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
13. Hafta Sözlü kompozisyon ve güzel konuşma Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
14. Hafta Nutuk/ konuşma, konferans Uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tüme varım, tümden gelim, uygulama vb. yöntem ve teknikler ders sırasında değişimli olarak kullanılır.
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Okuduğu metinlerin türlerini tanımlar.
ÖÇ-2Okuduğu ve yazdığı metindeki fikir veya olayı yorumlar.
ÖÇ-3Öğrendiği yazı türlerinin özelliklerini yazdığı metinlerde uygular.
ÖÇ-4İfade türleri arasındaki benzerlik ve farkları ayırt eder.
ÖÇ-5Olay, düşünce ve duygusal planları uygulayarak metinler oluşturur.
ÖÇ-6Okuduğunu değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6