Çağatay ve Kıpçak dönemi eserlerini tanıtmak ve genel dil özelliklerini metinler üzerinde saptamak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit TÜRK
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı günü 09.00-11.00 saatleri arasında AK5B121416 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 13.00-14.00, 3D-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
İslam Ansiklopedisi İlgili Kaynaklar
Eckmann, Janos; Çağatayca El Kitabı, Kesit Yayınları, İstanbul 2000
Eckmann, Janos; Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, TDK Yayınları
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel olarak Türk dili tarihi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta
Çağatay ve Kıpçak Türkçesinin dil tarihi içerisindeki yeri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta
Lütfi Divanı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta
Sekkaki Divanı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta
Nevayi Eserleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta
Nevayi Eserleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta
Baykara Divanı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Babürname
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta
Çağatay Sözlükleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta
Gülistan Tercümesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta
Hüsrev ü Şirin
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta
Münyetü’l-Guzat
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta
Kıpçak Sözlükleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Genel olarak Türk dili tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Çağatay ve Kıpçak Türkçesi'nin Türk dili tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-3
Ali Şir Nevayi, Babür Şah ve Hüseyin Baykara eserlerini tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-4
Çağatay ve Kıpçak dönemlerinin gramer özelliklerini tanıyabilir.
ÖÇ-5
Her iki döneme ait metinleri anlayabilir
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.