Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Anadolu ve Rumeli Ağızları

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB804 Anadolu ve Rumeli Ağızları 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Ağız derlemelerinin esaslarını tanımlamak, Anadolu ve Rumeli ağızlarının özelliklerini göstermek, Anadolu ve Rumeli ağızlarını birbiriyle ve tarihi Türkçeyle karşılaştırmak, ağızları gruplandırıp değerlendirmek.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Arş. Gör. Dr. Harun Coşkun
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 14.00-16.00, AK4B16
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 15.00-17.00, AK3D05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, uygulama, grup çalışması.
Temel Kaynaklar
Gülensoy Tuncer, Alkaya Ercan (2003), Türkiye Türkçesi Ağızları Bibliyografyası, Akçağ Yayınları, Ankara.
Karahan, Leyla (1996), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK Yayınları, Ankara.

Gülseren, Cemil (2000), Malatya İli ve Ağızları: (inceleme, metinler, sözlük ve dizinler), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Lehçe-, şive, ağız kavramları Sözlü anlatım
2. Hafta Anadolu ve Rumeli ağız bölgeleri sözlü anlatım
3. Hafta Ağızla ilgili eserler, kaynaklar, literatür sözlü anlatım
4. Hafta Ağız derleme teknikleri sözlü anlatım
5. Hafta Derlenmiş metinlerin yazıya geçirilmesi sözlü anlatım
6. Hafta Çeviri yazı sistemi, transkripsiyon sözlü anlatım, yazılı uygulama
7. Hafta Ağız metinleri üzerinde ses incelemeleri sözlü anlatım, yazılı uygulama
8. Hafta Vize
9. Hafta Ağzı metinleri üzerinde yapı incelemeleri sözlü anlatım, yazılı uygulama
10. Hafta Ağzı metinleri söz değerleri sözlü anlatım, yazılı uygulama
11. Hafta Ağız metinleri sözlük çalışması sözlü anlatım, yazılı uygulama
12. Hafta Karşılaştırmalı ağız çalışmaları sözlü anlatım, yazılı uygulama
13. Hafta Uygulamalı ağız metinleri üzerinde inceleme sözlü anlatım, yazılı uygulama
14. Hafta Ağzı metinleri üzerinde etnik yapı incelemeri sözlü anlatım, yazılı uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Lehçe, şive ve ağız kavramlarını öğrenir.
ÖÇ-2Anadolu ve Rumeli ağız bölgelerinin sınırlarını belirler.
ÖÇ-3Ağız çalışması metodolojisini kavrar.
ÖÇ-4Teknik yöntemlerde ağız çalışmalarını yazıya geçirir.
ÖÇ-5Ağız bölgelerinden eldi edilen metinlerin ses-şekil incelemelerini yapar.
ÖÇ-6Mahalli söz varlığından haberdar olur.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6