Klasik Türk edebiyat geleneğinin estetik değerlerinin öğretilmesi. Bu bağlamda ana hatlarıyla belâgat ilmi, vezin bilgisi, edebî sanatlar, benzetme ve telmih unsurlarının incelenmesi ve bu alanda temel bilgilere sahip olunması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 13.00-15.00, AK3C0810
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, 15.00-17.00, 3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Bilgegil, Mehmet Kaya. Edebiyat Bilgi ve Teorileri Belagat. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1989.
Halman, Talat vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.
İpekten Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Edebi Bilgiler. Erzurum. 1986.
İpekten Haluk. Eski Türk edebiyatı: nazım şekilleri ve aruz. İstanbul: Dergah Yayınları, 1994.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Kurnaz, Cemal. Osmanlı Şair Okulu. Ankara: Birleşik Yayınevi, 2007.
Macit, Muhsin-Uğur Soldan. Edebiyat Bilgi Ve Teorileri El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2004.
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Muallim Naci. Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiyye. Haz. Mehmet Ali Yekta Saraç, İstanbul : Risale Basın-Yayın, 1996.
Onay, Ahmet Talat. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar Ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1992.
Saraç, M. A. Yekta. Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat. İstanbul : 3F Yayınları, 2007.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Klasik edebiyat bilgi ve teorilerinin öğretilmesi ve bu çerçevede belâgat ilminin özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
Ana hatlarıyla belâgat ilmininin tasnifinin öğretilmesi. Bu çerçevede meânî, beyân ve bedî kavramlarının incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Söz sanatları ve retorik unsurların anlatılması ve bunların çeşitli edebî üretimlerdeki temsillerinin incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
Söz sanatlarının çeşitli örnek metinler üzerinden öğretilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Ahenk unsurları ve vezinlerin işlenmesi. Klasik edebiyatta yaygın olarak kullanılan vezinlerin öğretilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Vezinlerin çeşitli metinler üzerinden uygulaması ve vezinlerden hareketle metin tamirinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Benzetme unsurlarının etraflı bir şekilde işlenmesi ve çeşitli örnekler üzerinden bu unsurların öğretilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
İstiare sanatının işlenmesi ve istiare çeşitlerinin çeşitli örnekler üzerinden öğretilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
Telmih unsurlarının kültürel ve sosyal altyapısının ortaya konulması ve bu alanda çeşitli okumaların yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
Telmih sanatının işlenmesi ve çeşitli örnekler üzerinden uygulanması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ-1 Estetik kavramını öğrenir, edebî eserlerin estetik özelliklerini ana hatlarıyla kavrar.
ÖÇ-2
ÖÇ-2 Klasik dönem Türk edebiyatının estetik unsurlarını öğrenir.
ÖÇ-3
ÖÇ-3 Klasik estetik algısı düzleminde belâgat ilmini öğrenir ve bu ilmin tasnif ve
ÖÇ-4
ÖÇ-4 Klasik edebiyatın vezin ve ahenk sistemini kavrar, kullanılan yaygın vezinleri öğrenir, uygular.
ÖÇ-5
ÖÇ-5 Klasik edebiyattaki edebî sanatları, benzetme ve telmih unsurlarını öğrenir, edebi metinler üzerinde bunların analizini yapar.
ÖÇ-6
ÖÇ-6 Mazmun estetiği ve mazmunları oluşturan kültürel ve sosyal altyapıyı kavrar, örnekler üzerinden mazmunların tespitini yapar, estetik düzlemde değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.