Klâsik Türk edebiyatı, Fars edebiyatı ve Arap edebiyatını mukayese ederek söz konusu edebiyatların oluşum süreçlerini, estetik anlayışlarını, birbirlerine etkilerini, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba 15:00-17:00, AK 3C-01
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi Şurubu Kayhan, 4A 02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Cemal Sezgin. Arap ve Arap dilinde İslâm edebiyatı. İstanbul: Kanaat, 1944.
Nihat Çetin. Eski Arap Şiiri. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Matbaası, 1973. Hint edebiyatı
Ali Fuat Bilkan. Hindistan’da gelişen Türk edebiyatı. Ankara:Kültür Bakanlığı, 1998.
Cemil Meriç. Hind edebiyatı 1916-1987. İstanbul : Dönem Yayınları, 1964.
Ahmet Kartal. Şiraz’dan İstanbul’a: Türk Fars Kültür Coğrafyası Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kriter Yayınları, 2008.
Muhammed Emin Riyahi Osmanlı topraklarında Fars dili ve edebiyatı. Mehmet Kanar. (çev.). İstanbul İnsan Yayınları, 1995.
Ömer Avcı (Çev.). Akdeniz'den Hindistan'a Türk- İran Esintileri. Kaknüs Yayınları, 2005.
Muhammed Emin Riyahi. Osmanlı topraklarında Fars dili ve edebiyatı. Çev. Mehmet Kanar, İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
Nimet Yıldırım. Fars edebiyatında kaynaklar. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, 2001.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Doğu coğrafyası ve bu coğrafyada İslamiyet etkisiyle kurulmuş sosyal, kültürel ve siyasi hayatın özellikleri ve bu coğrafyanın genel bir tarihi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
Doğu coğrafyasında kurulmuş devletler ve bunların Osmanlı coğrafyasıyla kurdukları siyasi ve kültürel ilişkiler.
Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Bu coğrafyada oluşmuş edebiyatların gelişim süreci ve önemli devirlerinin irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
: Bu coğrafyada ortaya çıkmış edebi üretimler, türler ve estetik algısının kavranması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Söz konusu coğrafyalarda kullanılan müşterek türler ve bu türlerin birbirlerini etkilemesi, gelişim ve değişim süreçleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Doğu edebiyatlarında vücuda getirilmiş ekoller ve bu ekollerin Osmanlı sahasında nasıl işlerlik kazandığı
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Manzum-mensur Arap edebiyatı örneklerinin incelenmesi, klasik Türk edebiyatı örnekleriyle karşılaştırılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların öğrenilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
Manzum-mensur Fars edebiyatı örneklerinin incelenmesi, klasik Türk edebiyatı örnekleriyle karşılaştırılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların öğrenilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
Manzum-mensur Hind edebiyatı örneklerinin incelenmesi, klasik Türk edebiyatı örnekleriyle karşılaştırılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların öğrenilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
Manzum-mensur Urdu edebiyatı örneklerinin incelenmesi, klasik Türk edebiyatı örnekleriyle karşılaştırılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların öğrenilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
Manzum-mensur Urdu edebiyatı örneklerinin incelenmesi, klasik Türk edebiyatı örnekleriyle karşılaştırılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların öğrenilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
İncelenen örneklerin genel bir tahlili ve karşılaştırmalı bir analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
İncelenen örneklerin genel bir tahlili ve karşılaştırmalı bir analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Genel olarak Doğu edebiyatlarını tanır.
ÖÇ-2
Arap ve Fars edebiyat tarihi ve kronolojisini genel hatlarıyla öğrenir.
ÖÇ-3
Hint edebiyat tarihi ve kronolojisini genel hatlarıyla öğrenir.
ÖÇ-4
Klasik dönem Arap ve Fars edebiyatına dair örnekleri tanır.
ÖÇ-5
Klasik dönem Hint edebiyatına dair örnekleri tanır.
ÖÇ-6
Bu edebiyatlara ait edebi üretimleri klasik Türk edebiyat örnekleriyle karşılaştırır ve değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.