19. yüzyıl ve 20. Yüzyıl başlarında Osmanlı coğrafyasında gelişen klasik edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcileri ve onların ürettikleri eserlerin yorumlanması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Ahmet Hamdi Tanpınar. 19. Asır Türk edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 1985.
Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.
M. Kayahan Özgül. Divan Yolu’ndan Pera’ya Selametle : Modern Türk Şiirine Doğru.Ankara: Hece Yayınları, 2006.
M. Kayahan Özgül. 19. Asrın Özel bir Edebiyat Mahfeli Olarak Encümen-i Şu’arâ. Ankara: Kurgan Edebiyat, 2012.
M. Kayahan Özgül (ed.). Türk Edebiyatı Tarihine Bir Bakış: Eski Türk Edebiyatı. Ankara: Kurgan, 2013.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
19. yüzyıldaki siyasi, sosyal ve kültürel hayatın genel bir tahlili, edebi mahfillerin etkinliği ve bunun edebiyat üretimlerine yansıması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş manzum eserlerin genel özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Bu dönem manzum eserlerin önceki dönemlerdeki edebi üretimlerle şekil, içerik, mazmun estetiği ve sanat açısından karşılaştırılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
20. Yüzyılın ilk çeyreğine ait siyasi, sosyal ve kültürel hayatın genel bir tahlili, edebi mahfillerin etkinliği ve bunun edebiyat üretimlerine yansıması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Bu dönem manzum eserlerin önceki dönemlerdeki edebi üretimlerle şekil, içerik, mazmun estetiği ve sanat açısından karşılaştırılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
Seçilmiş manzum-mensur örneklerinden hareketle yüzyılın dili ve edebi zevkinin irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
: Seçilmiş manzum-mensur örneklerin karşılaştırılmalı tahlilinin yapılması
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
19. ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilmiş biyografik eserlerin irdelenmesi. Biyografik eserlerinin özellikleri, yenileşme hareketleri çerçevesinde değerlendirilmesi ve edebiyat tarihi yazımında kullanılabilirliklerinin tartışılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
19. ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilmiş biyografik eserlerin irdelenmesi. Biyografik eserlerinin özellikleri, yenileşme hareketleri çerçevesinde değerlendirilmesi ve edebiyat tarihi yazımında kullanılabilirliklerinin tartışılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Tanzimat ve Cumhuriyet dönemi edebi üretimlerinde klasik edebiyat izlerinin sürülmesi, karşılaştırmalı okumalar yapılması ve metinleraraılık bağlamında klasik edebiyatın nasıl kullanıldığının irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Tanzimat ve Cumhuriyet dönemi edebi üretimlerinde klasik edebiyat izlerinin sürülmesi, karşılaştırmalı okumalar yapılması ve metinlerarasılık bağlamında klasik edebiyatın nasıl kullanıldığının irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 19. yüzyıl ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilen edebi üretimleri kavrar.
ÖÇ-2
19. ve 20. yüzyılda üretilmiş klasik Türk edebiyatının önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-3
19. ve 20. yüzyılda üretilmiş klasik Türk edebiyatının genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-4
Klâsik dönem şiir anlayışı, imaj ve hayal dünyası çerçevesinde bu dönem metinlerini değerlendirir.
ÖÇ-5
Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
ÖÇ-6
Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-7
Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-8
Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.