Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Şerh Edebiyatı Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB616 Şerh Edebiyatı Tarihi 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Klasik Türk Edebiyatında şerh, şerhin tanımını, kapsamı, tarihi gelişimi, klasik ve modern şerh yöntemleri, bu dönem edebiyatına ait metin şerhlerini öğrenmek ve bu alandaki literatür bilgisinden haberdar olmak. 
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri 2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  Ceylan, Ömür Tasavvufi Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007.

Ceylan, Ömür, Böyle Buyurdu Sufi, Kapı Yay., 2010.

Ceylan, Ömür. “Şerh”. Türkiye Diyânet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt: 38,  2010, s.565-568

Halman Talat vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.

İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Yılmaz, Ozan. “Klasik Şerh Edebiyatı Literatürü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 9, 2007: 271-304. 

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Şerh, şerhin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi ve bu alanda yapılmış çalışmaların okunması. Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta Şerhin işlevinin ortaya konulması ve tartışılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta Şerh yöntemlerinin öğrenilmesi, karşılaştırmalı değerlendirmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta Belli başlı şerh metinleri ve özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta Şerhlere dair tasnif denemeleri ve bunların yorumlanması. Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Klasik Türk edebiyatındaki şerh metinlerinin tanınması. Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta Günümüz şerh metinleri ve bunların metotlarının incelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta Geleneksel şerh metotları ve günümüz şerh yöntemlerinin örnek metinler üzerinden mukayesesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar. Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar. Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Şerhin tanımını, kapsamını kavrar
ÖÇ-2Klasik dönem Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi ve yöntemlerini öğrenir
ÖÇ-3"Şarih" kimliğiyle ön plana çıkan mutasavvıfları, eserlerini ve üsluplarını tanır. Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımlarını yorumlayabilir.
ÖÇ-4Tasavvufi şiirlere yazılmış önemli şerh metinlerini tanır, çözümler ve yorumlar.
ÖÇ-5Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarını analiz eder, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5