Destanın tanımı, doğuşu, türleri ve oluşum şartları hakkında bilgi edinme ve ortak toplumsal hafızanın ürünü olan destanları Türk dünyası bağlamında değerlendirebilme.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
AÇA, Mehmet, “Türk Destancılık Geleneğine Bütüncül Yaklaşabilme ve Alp Kavramı Üzerine Bazı Yeni Yaklaşım Denemeleri”, Milli Folklor
ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi Cilt-1/2, 2014.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012.
SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
TOGAN, Zeki Velidi,Türk Destanlarının Tasnifi, Türkler Ansiklopedisi (Cilt 1)
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Destan türünün tanımı, doğuşu hakkında bilgilerin verilmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012.
2. Hafta
Destanın oluşum şartları, kültürel çerçevesi ve destan türünün sınıflandırılması hakkında bilgilerin verilmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012.
3. Hafta
Türk mitolojisi hakkında bilgilerin verilmesi.
ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi Cilt-1/2, 2014.
4. Hafta
Oğuz Kağan Destanı hakkında bilgilerin verilmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
5. Hafta
Oğuz Kağan destanının metin çözümlemesinin yapılması
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
6. Hafta
Bozkurt Destanı hakkında bilgilerin verilmesi ve söz konusu metnin çözümlemesinin yapılması.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
7. Hafta
Alp Er Tunga Destanı hakkında bilgilerin verilmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Ara Sınav sorularının cevaplandırılması ve tartışılması.
Soru, cevap ve tartışma.
10. Hafta
Türk halklarının destanlarının incelenmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
11. Hafta
Türk halklarının destanlarının incelenmesi.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
12. Hafta
Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
13. Hafta
Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
14. Hafta
Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması.
ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Destanın tanımı, doğuşu, türleri ve oluşum şartları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2
Yabancı dil bilgisi dahilinde başka ulusların destanları ile Türk destanları arasında karşılaştırma, inceleme ve araştırma yapabilir.
ÖÇ-3
Milli ve mitolojik yönleriyle öne çıkan ve ortak kültür hazinesi kimliğine sahip olan destanları anlayabilme yeteneği kazanır.
ÖÇ-4
Türk edebiyatı ve kültürü açısından anonim bir tür olan destanları ortak toplumsal hafıza bağlamında değerlendirebilme yeteneği kazanır.
ÖÇ-5
Türk halklarının destan metinlerini inceleyip karşılaştırabilme yeteneği kazanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.