Dilbilimin türleri, alt alanları, bölümleri ve farklı diller arasındaki ilişkilerle ilgili bilgi ve becerileri geliştirmek.Toplumdilbilim, ruhdilbilim, sinirdilbilim, eğitimseldilbilim, klinikdilbilim vd. Dilbilim türlerinin çalışma ve inceleme alanlarının karşılaştırılması, Yapısalcılık, sesbilimsel, biçimbilimsel ve dizimbilimsel karşılaştırma yöntemleri, değişik dillerin sessel, biçimsel ve sözdizimsel özellikleri bakımından karşılaştırılması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Dil kavramı ve dilbilimin gelişimi, dilbilimin temel ilkeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta
Dilbilimin türleri ve altbölümleri, diğer bilim dallarıyla ilişkileri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta
Sesbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta
Biçimbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta
Sözdizimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta
Anlambilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta
Kökenbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta
Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta
Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı anlambilgisi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta
Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı kökenbilgisi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta
Çeşitli dillerde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta
Çeşitli dillerde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta
Çeşitli dillerde karşılaştırmalı anlambilgisi ve kökenbilgisi incelemeleri
Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Dilbilimin doğuşu, türleri, alt alanları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2
Çağdaş dilbilim kuramları ve karşılaştırmalı teoriler hakkında multidisipliner bakış açısı yeteneği kazanabilir.
ÖÇ-3
Dilbilim türlerinin çalışma ve inceleme alanlarını karşılaştırma becerisi kazanabilir.
ÖÇ-4
Dilbilimin alt dalları olan sesbilim, anlambilim, sözdizim, biçimdilim, edimbilim hakkında genel bilgiler edinerek, örnek metinlerle çağdaş dilbilim kuramlarına göre iletişim modeli oluşturma becerisi kazanabilir.
ÖÇ-5
Dilbilimin çağdaş dünyaya kazanımları ve küresel dünyanın benlik yarışında dilbilimin ve Türkolojinin önemini kavrayabilme becerisi kazanabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.