Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Kökenbilimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB517 Kökenbilimi 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı Kökenbilimi (Etimoloji)'nin çalışma alanını ve yöntemlerini öğretmek, Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış kökenbilimi çalışmalarını tanımak ve incelemek, öğrencilerin bilimsel bir köken araştırması yapmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topci
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 09:00-11:00, 4B-08-10
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Hacı Ömer Karpuz, 3-D-19
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, uygulama
Temel Kaynaklar Marek Stachowski, Etimoloji, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara 2011.

Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü.

Andreas Tietze, Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lugati.

Tuncer Gülensoy, Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin Köken Bİlgisi Sözlüğü
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kökenbilimi (Etimoloji) nedir? Kökenbiliminin çalışma alanları Sözlü anlatım
2. Hafta Kökenbilimin çalışma yöntemleri Sözlü anlatım
3. Hafta Halk etimolojisi nedir? Hatalı kökenbilim çalışmalarının sebepleri nelerdir Sözlü anlatım
4. Hafta Örnek bir kökenbilim çalışması üzerinde yöntemlerin incelenmesi Sözlü anlatım
5. Hafta Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış kökenbilimi çalışmaları Sözlü anlatım
6. Hafta Kökenbilimi sözlüklerinin hazırlanma aşamaları Sözlü anlatım
7. Hafta Konuşma ve yazı yoluyla alıntılanan sözcüklerin zaman içerisinde geçirdikleri ses ve anlam değişmeleri Sözlü anlatım
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
10. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
11. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
12. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
13. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
14. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
15. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
16. Hafta Uygulamalı kökenbilimi çalışması Uygulama, sunum
17. Hafta Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Bu dersi başarıyla tamamlayanlar Kökenbilimin çalışma alanını ve yöntemlerini kavrarlar.
ÖÇ-2Hatalı köken çalışmalarının nasıl yapıldığını ve doğru yöntemlerin nasıl uygulanacağını öğrenirler.
ÖÇ-3Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış köken araştırmalarını tanırlar.
ÖÇ-4Bilimsel bir köken araştırması yapacak yetkinliğe ulaşırlar.
ÖÇ-5Türkçedeki bazı yer, kişi, eşya vb. adlarının tarih boyunca geçirdiği ses ve anlam değişiklikleri hakkında fikir sahibi olurlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5