Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Çağdaş Kıpçak Lehçeleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB816 Çağdaş Kıpçak Lehçeleri 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 Bu derste Türkçenin Kıpçak grubunda yer alan lehçelerinin ses ve biçim özelliklerinin yanında edebi eserleri ve bu eserlerin yazıldıkları dönemler ve yazarları hakkında bilgi verilmesi, ses ve biçim özellikleri için örnek eserler üzerinde dil bilgisi çalışmaları yapılması amaçlanmıştır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 13.00-15.00, AKZA2
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 13.00-15.00 AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Temel Kaynaklar A. B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.

Levent Doğan vd. Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçeleri hakkında genel giriş Sözlü anlatım
2. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin ses özellikleri Sözlü anlatım
3. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin ses özellikleri Sözlü anlatım
4. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin biçim özellikleri Sözlü anlatım
5. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin biçim özellikleri Sözlü anlatım
6. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin biçim özellikleri Sözlü anlatım
7. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin biçim özellikleri Sözlü anlatım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin edebi eserleri ve yazarları Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin edebi eserleri ve yazarları Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta Kıpçak grubu Türk lehçelerinin edebi eserleri ve yazarları Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta Metinlerin ses, biçim ve edebi yönden incelemesi Uygulama
13. Hafta Metinlerin ses, biçim ve edebi yönden incelemesi Uygulama
14. Hafta Metinlerin ses, biçim ve edebi yönden incelemesi Uygulama
15. Hafta Metinlerin ses, biçim ve edebi yönden incelemesi Uygulama
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Türkçenin çağdaş lehçeleri hakkında genel bilgi sahibi olurlar.
ÖÇ-2Türkçenin Kıpçak lehçe kolundaki lehçelerin ses ve biçim özelliklerini öğrenirler.
ÖÇ-3Kıpçak grubundaki lehçelerin birbirleriyle benzerliklerini ve farklılıklarını ses ve biçim yönünden anlayabilirler.
ÖÇ-4Kıpçak grubu lehçeleriyle yazılmış edebi eserleri ve yazarları öğrenirler..
ÖÇ-5Bu lehçe grubunun daha önce kullandığı alfabeleri öğrenirler ve bu alfabelerle yazılmış metinler üzerinde çalışma yapabilirler.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5