Bu dersin amacı, kurumsal yönetim tarihi, gelişimi ve ilkeleri ile dünyada ve Türkiye’deki en güncel uygulamalar konusunda öğrencileri bilgilendirmektir. Kurumsal yönetim, işletmelerin kaynaklarını en etkin şekilde yönetebilmesi, uluslararası yatırımların çekilebilmesi ve kuruluşların rekabet güçlerinin artması açısından kritik öneme sahip bir alandır. Bu bağlamda dünyadan ve Türkiye’den kurumsal yönetim uygulamalarını içeren örneklerle pekiştirilecek olan derste, şirket sermayedarları, yönetim kurulu ve şirket yönetimi arasındaki ilişkiler ve ilgili tüm sosyal paydaşlar kurumsal yönetimin temel bileşenleri olarak anlatılacaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Andaç Toksoy
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09:00-10:50, CATS Meeting
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 14:00, Ataköy Kampüs, 4. Kat A
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunum, vaka inceleme, tartışma
Temel Kaynaklar
Ders Notu/Ders Kitabı: Alp, A. ve S. Kılıç. (2014). Kurumsal Yönetim: Nasıl Yönetilmeli? İstanbul: Doğan Kitap.
Larcker, David F., Tayan, Brian. (2015) Corporate Governance Matters: A Closer Look at Organizational Choices and Their Consequences (2nd edition), Pearson FT Press.
Shleifer, Andrei, and Robert W. Vishny. (1997) “A Survey of Corporate Governance.”, Journal of Finance, 52: 737-783.
Aras, Güler, Aluchna, Maria. (2015) Transforming Governance: New Values, New Systems in the New Business Environment, Aldershot, Gower, UK
Işık, Özcan, Dr. (2018), Kurumsal Yönetim ve Firma Yönetim Kurulu, İstanbul, Kriter Yayınevi, İstanbul.
Gürbüz, A. O. ve Ergincan, Y. (2004). Kurumsal Yönetim: Türkiye’deki Durumu ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler, İstanbul: Literatür Yayınları.
Uzkaralar, Önder. (2017), Kurumsal Yönetim ve Sermaye Maliyeti, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
İskenderoğlu, Ömer ve Saygın, Oğuz. (2014), Kurumsal Yönetim ve Sermaye Yapısı, Karahan Kitabevi, Adana.
Kurumsal yönetim nedir? Temel kavramlar, kapsamı ve kurumsal yönetim teorilerine genel bir bakış/genel çerçeve.
Sunu, tartışma
2. Hafta
Kurumsal yönetim, temsil sorunu ve çıkar çatışmaları ilişkisi, kavramsal boyutları: Vekâlet Teorisi (Agency Theory), Paydaş Teorisi (Stakeholder Theory), Temsil Teorisi (Stewardship Theory).
Sunu, tartışma
3. Hafta
Kurumsal yönetim teorileri ve kavramsal yaklaşımlar: İşlem Maliyetleri Teorisi (Transaction Cost Theory), Kaynak Bağımlılığı Teorisi (Resource Dependence Theory), Miyop Piyasa Teorisi (Myopic Market Theory).
Sunu, tartışma
4. Hafta
Kurumsal yönetim teorileri: Sosyal Sözleşme Teorisi (Social Contract Theory), Meşruluk Teorisi (Legitimacy Theory), Bütünlük (Integrity).
Sunu, tartışma
5. Hafta
Kurumsal yönetimin maliyeti ve gereklilikleri: Şirketler açısından potansiyel maliyet unsurları, düzenleyici kuruluşların katlandığı maliyetler.
Sunu, tartışma
6. Hafta
İyi kurumsal yönetimin faydaları: Yönetimde oluşacak anlaşmazlıkların çözümü, dış ve iç baskıyla yüzleşmek ve cevap vermek, şirket derecelendirme notunu iyileştirme çabası, birleşme ve devralmaların artması, düşük sermaye maliyeti, pay sahiplerinin isteklerini dengelemek, dış finansmana erişim olanağı, operasyonel verimliliğin artması, hisse performansının artması, vb. diğer faydalar.
Sunu, vaka inceleme, tartışma
7. Hafta
ARA SINAV HAFTASI
8. Hafta
Kurumsal yönetim açısından yönetim kurulu ve önemi, iç denetim, iç kontrol, kurumsal risk yönetimi
Sunu, vaka inceleme, tartışma
9. Hafta
Dünyada kurumsal yönetim ilkelerinin doğuşu ve gelişim süreci: Cadbury Raporu (1992), King Raporu I (1994), King II (2002), King III (2009), Greenbury Raporu (1995), Hampel Raporu (1998), Birleştirilmiş Kod (1998) - Güncelleme (2003), Millstein Raporu (1998), OECD Kurumsal Yönetim İlkeleri (1999) - Güncelleme (2004), (2015), Sarbanes-Oxley Yasası (2002), Higgs Raporu (2003).
Sunu, vaka inceleme, tartışma
10. Hafta
Türkiye’de kurumsal yönetime ilişkin çalışmalar: Kurumsal yönetim en iyi uygulama kodu, SPK tarafından kurumsal yönetime ilişkin yapılan çalışmalar: 2499 SPKn Kurumsal Yönetim İlkeleri ve 2008 düzenlemesi, SPK 2011 düzenlemeleri, 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu ve 2014 kurumsal yönetim ilkeleri, Türk Ticaret Kanunu’nda kurumsal yönetime ilişkin düzenlemeler.
Sunu, vaka inceleme, tartışma
11. Hafta
Kurumsal yönetimin Türkiye’deki gelişim süreci: 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’na (SPKn) uyum kapsamında hazırlanan, II-17.1sayılı “Kurumsal Yönetim Tebliği” ile Türkiye’de kurumsal yönetim esasları.
Sunu, vaka inceleme, tartışma
12. Hafta
Kurumsal yönetim ilkelerine uyum derecelendirmesine ilişkin temel kavramlar ve süreçler: Derecelendirme süreçleri, metodolojisi, derecelendirme notları ve değerlendirme.
Sunu, vaka inceleme, tartışma
13. Hafta
Kurumsal Yönetim ve Sürdürülebilirlik Endeksleri
Sunu, vaka inceleme, tartışma
14. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
ÖÇ-1
I. Kurumsal yönetim kavramını tanımlar, kurumsal yapıları analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisi gösterir.
ÖÇ-2
II. Kurumsal yönetim ilkelerini ve kavramlar arası ilişkileri ifade eder.
ÖÇ-3
III. Kurumsal yönetim teorileri hakkında tartışır, elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.
ÖÇ-4
IV. Kurumsal yönetim doğrultusunda işletmelerin içinde bulunduğu konjonktürde aktörler ve bunlar arasındaki uyum ve çatışmaları analiz eder.
ÖÇ-5
V. İşletmelerde kurumsal yönetimin nasıl uygulanması gerektiği konusunda ve temel süreçlerinde gerekli yeterliliğe sahip olur, bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder.
ÖÇ-6
VI. Dünyadaki ve Türkiye’deki farklı kurumsal yönetim uygulamalarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgileri sayar.
ÖÇ-7
VII. Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu (SPL) tarafından verilen lisanslardan “Kurumsal Yönetim Derecelendirme Lisansı” için yapılan sınava yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İşletme yönetimine temel oluşturan diğer disiplinler ile (ekonomi, hukuk, sosyoloji, psikoloji, sayısal bilimler vb.) ilişkili temel bilgileri tanımlar ve işletme alanında bu bilgileri ilişkilendirir.
PÇ-2
Matematik, fen ve sosyal bilgilerini İşletme problemlerine uygular.
PÇ-3
İşletme işlevleri ve yönetimi alanında (yönetim, üretim, pazarlama, muhasebe, finans, insan kaynakları yönetimi, davranış bilimleri vb.) temel bilgileri açıklar, bu alanda yer alan aktörler ve kültürler arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmaları yorumlar.
PÇ-4
İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırma, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirler ve uygular.
PÇ-5
İşletme ile ilgili alanlarda faaliyetleri ve ilişkileri tanımlar, değerlendirir; sorunları tanımlama, modelleme ve yorum yaparak çözümler.
PÇ-6
Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda işletme işlevleri ile ilgili bir süreci her aşamasını tasarlar ve değerlendirir.
PÇ-7
İşletme alanında iletişim (yazılı-sözlü/formel-informel) becerilerini geliştirir.
PÇ-8
İşletme ve multidisipliner alanlarda bireysel ve takım içinde etkin çalışabilme becerisine sahip olur.
PÇ-9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hareket eder.
PÇ-10
İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi geliştirir; en az bir yabancı dil bilgisi kazanır.
PÇ-11
Sürdürülebilir işletme anlayışı, sürdürülebilir işletme fonksiyonları ve sürdürülebilirlik kavramı hakkında temel bilgileri edinir.
PÇ-12
Dijital çağın gereklilikleri doğrultusunda işletmeyi bir bütün olarak görebilme ve analiz edebilme, piyasa davranışlarını analiz etme, satış ve planlama, bütçe yönetimi, finansman sağlama, strateji oluşturma, rakip stratejilerini okuma, senaryo kurgulama ve performans değerlendirme becerilerini sanal bir simülasyon programı üzerinde takım çalışması ile deneyimler ve bilgi edinir.
PÇ-13
Hem temel düzeyde bilgisayar kullanım bilgisine hem de formül yazmaya, veri analizi yapmaya, modelleme yapmaya ve makro kullanmaya yönelik olarak iş dünyasının ihtiyaç duyduğu ileri düzeyde Excel kullanım bilgisine sahip olur.
PÇ-14
Güncel enformasyon sistemleri hakkında ve bu sistemleri işletme problemlerinde kullanabilme konusunda bilgi ve beceri edinir.
PÇ-15
Muhasebe alanında ERP tabanlı bir bilgisayar yazılımını kullanabilme ve finansal muhasebe işlemlerini dijital olarak bu yazılım üzerinde uygulama yetkinliğini kazanır.