Prehistorik Dönem, Mısır, Mezopotamya Uygarlıkları, Hitit, Minos ve Miken Uygarlıklarında Mimarlık, Antik Yunan Mimarlığı, Antik Roma Mimarlığı ve Bizans Mimarlığının aralarındaki ilişkiler de göz önünde bulundurularak incelenmesi. Kazanılan bilgileri sosyal ve kültürel tarih gelişimi içinde yorumlayabilme ve değerlendirebilme, ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme yeterliliklerinin öğrenciye kazandırılması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren GÖĞÜŞ
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 11:00-12:45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren GÖĞÜŞ, Perşembe 09:00-11:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım ve Tartışma
Temel Kaynaklar
Akurgal, E., 2007, Anadolu Uygarlıklar, Net Yayıncılık, İstanbul
Roth, L.M., 2002, Mimarlığın Öyküsü -Understanding Architecture Its Elements, History and Meaning-, Kabalcı Yayınevi, İstanbul
Sözen, M., 2000, Anadolu Kentleri ve Anadolu'nun Kenti İstanbul, İstanbul
Trachtenberg, M., Hyman, I., 1986, Architecture, From Prehistory to Post-Modernism, Harry N. Abrams, Netherlands
Yerosimos, S., 2000, İstanbul İmparatorluklar Başkenti, Istanbul: Yapi Kredi Yayinlari, İstanbul
Thorpe, Martin, 2002, Roma Mimarlığı, Homer Kitabevi , İstanbul
Vitruvius, 1993, Mimarlık Üzerine On Kitap, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara
Diğer Kaynaklar
Delius, P. (Ed.), 1996, The Story of Architecture, From Antiquity to the Present, Könemann, Cologne
Fletcher, Sir B., 1996, History of Architecture, UK
Kostof, Spiro, 1985, A History of Architecture: Settings and Rituals. Oxford University Press, London
Kruft, H.-W., 1994, A history of Architectural Theory From Vitruvius to the Present, Princeton Architectural Press, New York
Mutlu, B., 2001, Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları, İstanbul
Risebero, B., 1997, The Story of Western Architecture, Herbert Press, London
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş. Dersin içeriği ve kaynakça ile ilgili bilgi verilmesi.
Anlatım
2. Hafta
Prehistorik Dönem Mimarlığı
Anlatım
3. Hafta
Antik Mısır Mimarisi
Anlatım
4. Hafta
Mezopotamya Mimarlığı
Anlatım
5. Hafta
Hitit Mimarlığı
Anlatım
6. Hafta
Frig, Likya, Karya, Urartu Mimarlıkları
Anlatım
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Minos ve Miken Mimarlığı
Anlatım
9. Hafta
Antik Yunan Mimarlığı
Anlatım
10. Hafta
Antik Yunan Mimarlığı
Anlatım
11. Hafta
Roma Mimarlığı
Anlatım
12. Hafta
Roma Mimarlığı
Anlatım
13. Hafta
Bizans Mimarlığı - Anadolu
Anlatım
14. Hafta
Bizans Mimarlığı - Avrupa
Anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
60
ÖÇ-1
Prehistorik Dönem, Mısır Uygarlığı, Minos ve Miken Uygarlıkları mimarlıkları, Antik Yunan ve Antik Roma mimarlıkları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Prehistorik Dönem’den, Antik Çağ sonuna kadar Akdeniz çevresindeki sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde, mimarlık alanında ortaya çıkan yenilik ve gelişmeleri, mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, bilgi ve becerileri kullanarak yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-3
Anadolu’da Prehistorik Dönem Mimarlığı, Antik Yunan ve Antik Roma dönemlerinde kent ve mimarlık, Bizans Dönemi Mimarlığı konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ).
ÖÇ-4
Anadolu’da Prehistorik Dönem’de ve Antik Dönem’de mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-5
Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-6
Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.