Diploma projesinde, öğrencinin eğitim ve öğretimin bütününü oluşturan tüm disiplin alanlarında gerekli bilgi ve yorum düzeyine eriştiğini ve istenen mesleki düzeye ulaştığını gösterebilecek farklı ölçek ve konular üzerinde, mimarinin temel sorun alanını oluşturan mekân tasarımını etik, estetik, teknik, işlevsel ve ekonomik açıdan yetkin bir düzeyde projelendirebilme ve sunabilme düzeyine sahip olup olmadığının belirlenmesi hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
ARC0080 MİMARİ TASARIM VIII
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Neslihan DOSTOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi M. Emre Arslan, Öğr. Gör. Dr. Suzan SANLI, Prof. Dr. Evren Burak Enginöz, Doç. Dr. Asiye Akgün, Öğr. Gör. Kerem Ganiç
Asistanlar
Arş. Gör. İdil Akkuzu, Arş. Gör. Ufuk Küçükyazıcı
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09:00-17:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Neslihan DOSTOĞLU ve Dr. Öğr. Üyesi Gamze ALPTEKİN yukarıda belirtilen saatlerde görüşme yapacaklardır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Diploma projesi, yürütücülerinin yönlendirdiği bir tartışma ortamının oluşturularak öğrencilerin, disiplinler arası bilgileri birleştirebilme ve tek başlarına gerçekleştirecekleri bir tasarımı sunma aşamalarını içerir. Öğrenciler, projenin yeri, programı ve konusuna ilişkin araştırma ve tasarım yapma sürecinde yalnız kalırlar. Dönem boyunca projelerin gelişimi üzerine tartışmak için üç kez ara jüri toplanır. Dönem sonunda yapılan final jüri ile süreç tamamlanır. Kentteki fiziksel ve sosyal yapı, ulaşım, iletişim gibi farklı türde bilgilerin araştırılması ve sentezinin yapılması, belirlenen çevreye ait programın yorumlanması ve mekânsal olarak düzenlenmesi, malzemenin tanımlanıp taşıyıcı sistem tasarımının yapılması, tasarımda bilgisayar desteğinin kullanılması ve gelişmiş bir sunum yapılması beklenmektedir.
Temel Kaynaklar
Charlesworth, E. (2014). Humanitarian architecture: 15 stories of architects working after disaster. Routledge.
Davis, I., & Alexander, D. (2015). Recovery from disaster. Routledge.
March, A., & Kornakova, M. (Eds.). (2017). Urban planning for disaster recovery. Butterworth-Heinemann.
Martins, A. N., Fayazi, M., Kikano, F., & Hobeica, L. (Eds.). (2020). Enhancing disaster preparedness: From humanitarian architecture to community resilience. Elsevier.
National Research Council, & Geographical Sciences Committee. (2011). Building community disaster resilience through private-public collaboration. National Academies Press.
Potts, L. (2013). Social media in disaster response: How experience architects can build for participation. Routledge.
Sanderson, D., Kayden, J. S., & Leis, J. (Eds.). (2016). Urban disaster resilience: New dimensions from international practice in the built environment. Routledge.
Strick, S. L. (2008). Out of Disaster: The Role of Architecture in Disaster Recovery (Doctoral dissertation, University of Cincinnati).
Tauber, G. (2014). Architects and Post-Disaster Housing. Transcript-Verlag.
Thompson, B. (2019). Designing for disaster: Domestic architecture in the era of climate change. Schiffer Publishing.
Tobriner, S. (2015). Bracing for disaster: Earthquake-resistant architecture and engineering in San Francisco, 1838–1933. Heyday. ORIM.
Trogal, K., Bauman, I., Lawrence, R., & Petrescu, D. (Eds.). (2018). Architecture and resilience: interdisciplinary dialogues. Routledge.
Vale, L. J. (2005). The resilient city: How modern cities recover from disaster. Oxford University Press.
Watson, D., & Adams, M. (2010). Design for flooding: Architecture, landscape, and urban design for resilience to climate change. John Wiley & Sons.
Proje konusunun ilanı ve
Dosyaların Dağıtılması, Alan Hakkında Bilgilendirme ve Öğrencilerin konu ile ilgili Sorularının cevaplanması
2. Hafta
Webinar
3. Hafta
4. Hafta
Birinci ara jüri
5. Hafta
6. Hafta
7. Hafta
İkinci ara jüri
8. Hafta
Eskiz Sınavı
9. Hafta
10. Hafta
11. Hafta
Üçüncü ara jüri
12. Hafta
13. Hafta
14. Hafta
15. Hafta
Diploma Projesi teslimi, Final jürisi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
10
Projeler
3
30
Final
1
60
ÖÇ-1
I. Tasarımda strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerine ilişkin bilgi edinme, (BİLGİ)
ÖÇ-2
II. İnsan-çevre etkileşimini anlayabilme ve tasarım sürecinde değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-3
III. Tasarım sürecinde kapsamlı program hazırlayabilme, (BECERİ)
ÖÇ-4
IV. İşlevsel, yapısal ve estetik değerlendirmelerle geniş kapsamlı tasarım yapabilme, (YETKİNLİK)
ÖÇ-5
V. Öğrencinin mimari proje aşamalarını bir yürütücünün denetiminde olmadan geliştirebilmesi, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.