Çocukluk ve Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi ve Kuramsal Temelleri
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
OYL0004
Çocukluk ve Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi ve Kuramsal Temelleri
3/0/0
SA
Türkçe
7
Dersin Amacı
Çocukluk kavramının teorik olarak tanımlanması ile birlikte çocukluk kavramının ortaya çıkışını belirleyen dinamiklerin incelenmesini tarihsel olarak ele alınması, erken çocukluk eğitimini tarihsel olarak değerlendirerek kuramsal dayanaklarının incelenmesini amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Mehmet Toran
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 18.00-20.50, Ataköy Kampus 3. Kat C Koridoru Derslik 1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 15.00-16.00, Basınekspres Kampüsü, B Blok 10. Kat 111 ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Tartışma/Sunum/Tarama
Temel Kaynaklar
Aries, P. (1962) Centuries of childhood: A social history of family life. New York: Alfred A. Knopf.
Bumin, K. (2013). Batı'da devlet ve çocuk. Konya, Çizgi Çitabevi.
Burman, E. (2005). Childhood, neo-liberalism and the feminization of education. Gender and Education,17(4), 251–267.
Çanakçı, D. (2017). Türkiye'de 1980 sonrası siyasal toplumsallaşma: Çocukluğun politik tahayyülü (Master Thesis). İstanbul University
Çelik, T. (2014). Türkiye’de çocuk olmanın tarihi. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk: Geleneksel, modern ve postmodern çocukluk imgeleri. Ankara, Sobil Yayınları.
Millei, Z. (2014) The cultural politics of ‘childhood’ and ‘nation’: Space, mobility and a global world. Global Studies of Childhood, 4(3), 137-142.
Öztan, G.G. (2012). Türkiye’de çocukluğun politik inşası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Solar, A. V. D. (2015). The cultural politics of childhood: Public policies in post‐authoritarian Chile. Children & Society, 29(4), 288-298.
Toran, M. (2015). Çocukluğun ve erken çocukluk eğitiminin tarihi ve kuramsal temelleri. N.Avcı & M.Toran (Ed.), Okul Öncesi eğitime giriş (3. Baskı) içinde (s.1-20). Ankara: Eğiten Yayıncılık
Toran, M., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Imagine the next generation: multiple voices on childhood experience from Turkey. Early Child Development and Care, 190(2), 123-134.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çocukluk kavramı (Psikolojik, Sosyolojik, Ekonomik)
1) Çocukluk kavramı ve tarihsel gelişimini kavrar.
ÖÇ-2
2) Erken çocukluk eğitimin tarihini bilir.
ÖÇ-3
3) Erken çocukluk eğitiminin kuramsal dayanaklarını tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Bilimsel çalışmalar yapabilmek için araştırma sürecinin her aşamasında gerekli olan bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistiksel araçları ve ölçme değerlendirme yöntemlerini etkin bir şekilde bilir ve kullanır.
PÇ-2
Araştırma sürecinde elde edilen bulguların, bilimsel yöntem ve tekniklerin kuralları ve standartları çerçevesinde detaylı bir şekilde değerlendirir ve analiz eder.
PÇ-3
Okul öncesi eğitimi disiplinin içerisinde yer alan ve sürekli olarak yenilenen bilgi birikimini hem ulusal hem de uluslararası çapta gerçekleşen güncel gelişmeleri, araştırmaları ve yayınları alanın önde gelen akademik dergileri, konferans bildirileri, çeşitli eğitim politikaları ve uygulamalarına dair raporlar gibi çeşitli kaynaklardan sürekli bir şekilde izler ve değerlendirir.
PÇ-4
Ulusal ve uluslararası alanda okul öncesi eğitim için geliştirilmiş olan çeşitli eğitim programlarının temellerini, prensiplerini ve uygulamalı yönlerini kapsamlı bir şekilde tanır.
PÇ-5
Çağdaş eğitim biliminde yer alan öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramları ve metodolojileri detaylı bir biçimde öğrenir ve farklı pedagojik yaklaşımların, teorilerin ve eğitim stratejilerinin özelliklerini, avantajlarını ve potansiyel zorluklarını birbirleriyle kapsamlı bir şekilde karşılaştırır.
PÇ-6
Okul öncesi eğitim kapsamında, bilimsel yöntem ve tekniklerin rehberliğinde, pedagojik teorileri ve çocuk gelişimi üzerine yapılan güncel araştırmaları temel alıp, bu bilgileri pratikte uygulayarak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal becerilerini destekleyen, etkileşimli ve öğrenmeye teşvik edici ortamlar ve programlar oluşturur.
PÇ-7
Okul öncesi eğitim disiplinin sınırlarını genişleterek, farklı akademik disiplinlerden gelen teorik bilgiler ve uygulamalı teknikler ile çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel becerilerini eş zamanlı olarak geliştirecek yenilikçi eğitim stratejileri ve materyalleri geliştirirler.
PÇ-8
Okul öncesi eğitim alanında karşılaşılan zorlukları ve problemleri tanımlama ve analiz etme konusunda pedagojik teorileri, çocuk gelişimi ile ilgili en güncel araştırmaları ve iyi uygulama örneklerini temel alarak çok boyutlu bir bakış açısı geliştirir ve çözümler üretir.
PÇ-9
Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi konusunda yapılan bilimsel araştırmaların ve elde edilen kanıtların kapsamlı bir analizini gerçekleştirme ve bilimsel kanıtları değerlendirebilme becerisine dayanarak uygun çalışmalar yürütür.
PÇ-10
Okul öncesi eğitim alanında aile katılımını teşvik eden çeşitli modelleri ve stratejileri geniş bir perspektifte inceler ve bu bilgilere dayanarak, eğitim süreçlerinde ailelerin aktif rol almasını sağlayacak çalışmaları tasarlar ve uygular.
PÇ-11
Ulusal ve uluslararası alanda uygulanan okul öncesi eğitim programlarını, çeşitli pedagojik yaklaşımlar ve teorik çerçeveler ışığında kapsamlı bir şekilde inceleyip analiz eder.
PÇ-12
Eğitim alanında hızla ilerleyen dijital dönüşüm süreci içerisinde, çocukların hem dijital becerilerini hem de genel öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek, sağlıklı ve güvenli bir teknoloji kullanım alışkanlığı kazanmalarını teşvik etmek için çeşitli yöntemlerden faydalanır.
PÇ-13
Okul öncesi eğitimi alanında edinilen bilgi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda farklı alanlardan gelen uzmanlarla işbirliği yaparak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimini destekleyecek yenilikçi ve bütüncül eğitim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÇ-14
Toplumsal sorumluluk bilinci ile toplumun farklı kesimlerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini dikkate alarak toplumsal farkındalık yaratmaya, sosyal çevrenin sorunlarına yönelik bilgi birikiminin artmasına ve pozitif değişiklikler sağlamaya ve toplumun bu sorunlar karşısında daha donanımlı hale gelmesine katkıda bulunur.
PÇ-15
Okul öncesi eğitim alanında eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevcut sorunları etkili bir şekilde ele alıp, bu sorunlara karşı yenilikçi çözümler üreterek, eğitim kalitesinin artırılması ve çocukların daha iyi bir eğitim deneyimi yaşaması yönünde önemli adımlar atar.