Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Okul Öncesi Eğitimi (Tezli)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Okul Öncesi Eğitimi (Tezli) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Çocukluk ve Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi ve Kuramsal Temelleri

Çocukluk ve Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi ve Kuramsal Temelleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
OYL0004 Çocukluk ve Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi ve Kuramsal Temelleri 3/0/0 SA Türkçe 7
Dersin Amacı
 Çocukluk kavramının teorik olarak tanımlanması ile birlikte çocukluk kavramının ortaya çıkışını belirleyen dinamiklerin incelenmesini tarihsel olarak ele alınması, erken çocukluk eğitimini tarihsel olarak değerlendirerek kuramsal dayanaklarının incelenmesini amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Mehmet Toran
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 18.00-20.50, Ataköy Kampus 3. Kat C Koridoru Derslik 1
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 15.00-16.00, Basınekspres Kampüsü, B Blok 10. Kat 111 ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma/Sunum/Tarama

 
Temel Kaynaklar

Aries, P. (1962) Centuries of childhood: A social history of family life. New York: Alfred A. Knopf.

Bumin, K. (2013). Batı'da devlet ve çocuk. Konya, Çizgi Çitabevi.

Burman, E. (2005). Childhood, neo-liberalism and the feminization of education. Gender and Education,17(4), 251–267.

Çanakçı, D. (2017). Türkiye'de 1980 sonrası siyasal toplumsallaşma: Çocukluğun politik tahayyülü (Master Thesis). İstanbul University

Çelik, T. (2014). Türkiye’de çocuk olmanın tarihi. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.

İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk: Geleneksel, modern ve postmodern çocukluk imgeleri. Ankara, Sobil Yayınları.

Millei, Z. (2014) The cultural politics of ‘childhood’ and ‘nation’: Space, mobility and a global world. Global Studies of Childhood, 4(3), 137-142.

Öztan, G.G. (2012). Türkiye’de çocukluğun politik inşası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Solar, A. V. D. (2015). The cultural politics of childhood: Public policies in post‐authoritarian Chile. Children & Society, 29(4), 288-298.

Toran, M. (2015). Çocukluğun ve erken çocukluk eğitiminin tarihi ve kuramsal temelleri. N.Avcı & M.Toran (Ed.), Okul Öncesi eğitime giriş (3. Baskı) içinde (s.1-20). Ankara: Eğiten Yayıncılık

Toran, M., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Imagine the next generation: multiple voices on childhood experience from Turkey. Early Child Development and Care, 190(2), 123-134.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Çocukluk kavramı (Psikolojik, Sosyolojik, Ekonomik) Tartışma/Sunum/Tarama
2. Hafta Çocukluğun Tarihsel Gelişimi Tartışma/Sunum/Tarama
3. Hafta Çocukluğun Tarihsel Gelişimi Tartışma/Sunum/Tarama
4. Hafta Çocukluk İmajları (Psikolojik, Sosyolojik, Ekonomik) Tartışma/Sunum/Tarama
5. Hafta Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi Tartışma/Sunum/Tarama
6. Hafta Erken Çocukluk Eğitiminin Tarihi Tartışma/Sunum/Tarama
7. Hafta Erken Çocukluk Eğitiminin Kuramsal Dayanakları Tartışma/Sunum/Tarama
8. Hafta Ara Değerlendirme Tartışma/Sunum/Tarama
9. Hafta Erken Çocukluk Eğitiminin Kuramsal Dayanakları Tartışma/Sunum/Tarama
10. Hafta Makale Değerlendirmesi Tartışma/Sunum/Tarama
11. Hafta Makale Değerlendirmesi Tartışma/Sunum/Tarama
12. Hafta Makale Değerlendirmesi Tartışma/Sunum/Tarama
13. Hafta Makale Değerlendirmesi Tartışma/Sunum/Tarama
14. Hafta Değerlendirme Tartışma/Sunum/Tarama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-11) Çocukluk kavramı ve tarihsel gelişimini kavrar.
ÖÇ-22) Erken çocukluk eğitimin tarihini bilir.
ÖÇ-33) Erken çocukluk eğitiminin kuramsal dayanaklarını tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1Bilimsel çalışmalar yapabilmek için araştırma sürecinin her aşamasında gerekli olan bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistiksel araçları ve ölçme değerlendirme yöntemlerini etkin bir şekilde bilir ve kullanır.
PÇ-2Araştırma sürecinde elde edilen bulguların, bilimsel yöntem ve tekniklerin kuralları ve standartları çerçevesinde detaylı bir şekilde değerlendirir ve analiz eder.
PÇ-3Okul öncesi eğitimi disiplinin içerisinde yer alan ve sürekli olarak yenilenen bilgi birikimini hem ulusal hem de uluslararası çapta gerçekleşen güncel gelişmeleri, araştırmaları ve yayınları alanın önde gelen akademik dergileri, konferans bildirileri, çeşitli eğitim politikaları ve uygulamalarına dair raporlar gibi çeşitli kaynaklardan sürekli bir şekilde izler ve değerlendirir.
PÇ-4Ulusal ve uluslararası alanda okul öncesi eğitim için geliştirilmiş olan çeşitli eğitim programlarının temellerini, prensiplerini ve uygulamalı yönlerini kapsamlı bir şekilde tanır.
PÇ-5Çağdaş eğitim biliminde yer alan öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramları ve metodolojileri detaylı bir biçimde öğrenir ve farklı pedagojik yaklaşımların, teorilerin ve eğitim stratejilerinin özelliklerini, avantajlarını ve potansiyel zorluklarını birbirleriyle kapsamlı bir şekilde karşılaştırır.
PÇ-6Okul öncesi eğitim kapsamında, bilimsel yöntem ve tekniklerin rehberliğinde, pedagojik teorileri ve çocuk gelişimi üzerine yapılan güncel araştırmaları temel alıp, bu bilgileri pratikte uygulayarak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal becerilerini destekleyen, etkileşimli ve öğrenmeye teşvik edici ortamlar ve programlar oluşturur.
PÇ-7Okul öncesi eğitim disiplinin sınırlarını genişleterek, farklı akademik disiplinlerden gelen teorik bilgiler ve uygulamalı teknikler ile çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel becerilerini eş zamanlı olarak geliştirecek yenilikçi eğitim stratejileri ve materyalleri geliştirirler.
PÇ-8Okul öncesi eğitim alanında karşılaşılan zorlukları ve problemleri tanımlama ve analiz etme konusunda pedagojik teorileri, çocuk gelişimi ile ilgili en güncel araştırmaları ve iyi uygulama örneklerini temel alarak çok boyutlu bir bakış açısı geliştirir ve çözümler üretir.
PÇ-9Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi konusunda yapılan bilimsel araştırmaların ve elde edilen kanıtların kapsamlı bir analizini gerçekleştirme ve bilimsel kanıtları değerlendirebilme becerisine dayanarak uygun çalışmalar yürütür.
PÇ-10Okul öncesi eğitim alanında aile katılımını teşvik eden çeşitli modelleri ve stratejileri geniş bir perspektifte inceler ve bu bilgilere dayanarak, eğitim süreçlerinde ailelerin aktif rol almasını sağlayacak çalışmaları tasarlar ve uygular.
PÇ-11Ulusal ve uluslararası alanda uygulanan okul öncesi eğitim programlarını, çeşitli pedagojik yaklaşımlar ve teorik çerçeveler ışığında kapsamlı bir şekilde inceleyip analiz eder.
PÇ-12Eğitim alanında hızla ilerleyen dijital dönüşüm süreci içerisinde, çocukların hem dijital becerilerini hem de genel öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek, sağlıklı ve güvenli bir teknoloji kullanım alışkanlığı kazanmalarını teşvik etmek için çeşitli yöntemlerden faydalanır.
PÇ-13Okul öncesi eğitimi alanında edinilen bilgi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda farklı alanlardan gelen uzmanlarla işbirliği yaparak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimini destekleyecek yenilikçi ve bütüncül eğitim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÇ-14Toplumsal sorumluluk bilinci ile toplumun farklı kesimlerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini dikkate alarak toplumsal farkındalık yaratmaya, sosyal çevrenin sorunlarına yönelik bilgi birikiminin artmasına ve pozitif değişiklikler sağlamaya ve toplumun bu sorunlar karşısında daha donanımlı hale gelmesine katkıda bulunur.
PÇ-15Okul öncesi eğitim alanında eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevcut sorunları etkili bir şekilde ele alıp, bu sorunlara karşı yenilikçi çözümler üreterek, eğitim kalitesinin artırılması ve çocukların daha iyi bir eğitim deneyimi yaşaması yönünde önemli adımlar atar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3