Afet Konutları ve Tasarım Sorunları dersi kapsamında, yurdumuzda ve dünyada gerçekleşen afetler sonrasında afetzedelerin barınma, yaşamlarını yeniden kurma aşamasında önemli yer tutan kalıcı konut ve yerleşimlerinde, inşaat ve kullanım sırasında karşılaşılan sorun ve zorlukların neler olduğu değerlendirilerek, tasarım ve üretime ait çözüm bilgileri üzerinden tartışma ortamı oluşturulacaktır. Öğrencilere yurdumuzda ve dünyada, metropollerde veya kırsal kentlerde, inşa edilip şu an içinde yaşanılan afet sonrası konut ve yerleşim örnekleri gösterilecektir. Örneklenen yerleşim çeşitlemelerinde, kullanıcılar tarafından sonradan yapılan eklemeler, değişiklikler, gereksinimlere bağlı yeni mekan çözümlemeleri üzerinden karşılaşılan hem kültürel, sosyo-ekonomik hem de fiziki çevre ile ilgili sorunlar ortaya konacaktır. Belirtilen sorunlar için çözüm yöntemleri, tasarım sürecine ilişkin yeni yaklaşımlar, kullanıcıların tasarım ve inşa etme sürecine doğrudan katılımının sağlanması, kullanım sonrası değerlendirme gibi üzerinde çok tartışılan konularda yapılan yeni araştırma ve bilgiler öğrencilere aktarılacaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
-Öğretim yöntemi olarak; dia ve slaytlar yardımıyla Türkiye'de ve Dünya'da uygulanmış veya çeşitli nedenlerle uygulanamamış örnek tasarım, inşaat ve uygulama kararlarının incelenerek tartışılması, ele alınan sorunlara göre farklı çözüm yöntemlerinin ders kapsamında irdelenmesi izlenecektir.
Temel Kaynaklar
-
Cogito sayı: 20 (1999). Üç aylık Düşünce Dergisi, Deprem Özel Sayısı. Yapı Kredi Yayınları.
Kocaeli Deprem Sempozyumu (2003). Tam Metin Kitabı, Kocaeli Üniversitesi, Kasım.
Karaca, M., Ural, D.N., (1999). ITU-IAHS International Conference on The Kocaeli Earthquake 17 August 1999, Proceedings, ITU, Istanbul.
Enginoz, E.B. (2006)."A Model for Post-disaster Reconstruction: A Case Study in Dinar,Turkey", Post-Disaster Reconstruction, Meeting Stakeholders Interests, pp.187, Florance, Italy, 17-19 May
Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. . Van Nostrand Reinhold Co
Yosuke Hirayama (1999). Housing studies. Volume:15
George W. Doherty (1999). Cross-Cultural Counseling in Disaster Setting. The Australian Journal of Disaster and Trauma studies
Oliver, P. (1987). Housing the Homeless: Dwellings, The House Across The World. Phaidon Press Limited
Namiko Yasuda Mianai (1997). Participatory Process for Upgarding Residential communities in Japan and philippines. International Symposium on city planning.
Enginöz, E. B. (2005). Afet Konutlarında Mimari Tasarım Olgusunun Kullanıcı İhtiyaçları Bağlamında İrdelenmesi . İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Komut, E.M. (2004). Architects and Disasters, UIA Summer School 2004, İzmir,Turkey
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde konut politikaları. Arz- talep,konut standartları ve kalitesi.
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
2. Hafta
Ülkemizde konut sektörü: 1999 öncesi ve sonrası.Türkiye’de konut politikaları ve iyileştirme stratejileri.
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
3. Hafta
Acil-hızlı tasarım nedir?
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
4. Hafta
Herkes için tasarım- kullanıcı dostu mekanlar
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
5. Hafta
Tasarımdan üretime farklı çözüm önerilerinin değerlendirilmesi. Geleneksel konut üretiminden endüstrileşmiş konut yapım teknolojilerine geçiş süreci. Yeni konut yapım teknolojilerinin, deprem bölgelerinde uygulanan örnekler üzerinden incelenmesi.
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
6. Hafta
Topluluk planlaması ve topluluk vizyonu. Doğal afetlerde toplumun yanıtı, sosyal etkileşim ve katılımının sağlanaması
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Kullanım sonrası değerlendirme
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
9. Hafta
Afet riskinin azaltılması için kentlerin ve yapı stoğunun iyileştirilmesi, değişim-dönüşüm, karşılaşılan sorunlar
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
10. Hafta
Öğrenci sunumları
11. Hafta
Öğrenci sunumları
12. Hafta
Öğrenci sunumları
13. Hafta
Öğrenci sunumları
14. Hafta
Öğrenci sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Afet sonrası konutların tasarımı ve üretimine ait çözüm bilgilerinin öğrenilmesi
ÖÇ-2
Yeni mekan çözümleme ve tasarlama pratiğini kazanma
ÖÇ-3
Afet konutu tasarım sürecine etki eden faktörleri öğrenme
ÖÇ-4
Dış faktörlere göre farklı tasarım ve inşa etme süreçlerini öğrenme
ÖÇ-5
Afet konutu tasarımı üzerine ayrıntılı düşünebilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Özgün bir akademik / bilimsel çalışmayı yapabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)