Tasarım süreci birçok aşamayı içermektedir. Bu süreçler problemin tanımlanması ve analizi, tasarım alternatiflerinin hazırlanması, hazırlanan alternatiflerin olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmesi ve en uygun çözüme karar vermek olarak sıralanabilir. Bu ders kapsamında, tasarımcıların karar vermelerine yardımcı olan karar destek sisteminde kullanılan araçların arkalarında yatan teoriler incelenecektir. Dersin sonunda, öğrenciler, tasarımda kullanılan mevcut karar destek araçlarını bulmayı, bu araçları incelemeyi ve değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Öğrenciler karar verme sorunlarını ve tasarım sürecini analiz etme konularında da bilgi sahibi olacaklardır. Bu nedenle ders kapsamında karar verme sürecinde hangi aşamada hangi araçların veya tekniklerin kullanılabileceği ve bu araç ve tekniklerin nasıl geliştireleceği anlatılacaktır. Ders kapsamında bir alan çalışması yapılacak olup, bu şekilde mevcut sistemleri kullanarak veya yeni sistemler geliştirerek pratik yapılması sağlanacaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Kullanılan kaynakların bir kısmının Türkçe olmamasından dolayı dersi alacak olan öğrencilerin İngilizce bilgilerinin orta düzeyde olması gerekmektedir.
Öğretim Üyeleri
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESİN HASGÜL
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2022-2023 Güz yarıyılında yapılmamaktadır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Yrd.Doç.Dr. Emrah TÜRKYILMAZ, Oda 2D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Temel bilgilerin aktarımından sonra, küçük uygulamalar gerçekleştirilecektir. Dönem içinde geliştirilecek ve final sınavı olarak teslim edilecek olan alan çalışmasının gelişimi dönem içinde seminerler aracılığıyla aktarılacaktır. Yıliçi sınavı yerine iki adet araştırma ödevi teslim edilecektir.
Temel Kaynaklar
Friend, J., and Hickling, A., (1997), Planning Under Pressure: The Strategic Choice Approach. Butterworth-Heinemann, Oxford.
Expert Choice, Inc. (1995) User manual: Ecpro for windows: Decision support software, Pittsburgh, USA.
Moutinho, L., B. Curry, F. Davies and P. Rita (1994) Computer Modelling and Expert Systems in Marketing, Routledge, London
Saaty, T.L. (1981) The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York.
Saaty, T.L. (1981) The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York.Saaty, T.L. and J.M. Alexander (1989) Conflict Resolution - The Analytic Hierarchy Process, Praeger, new York.
Simon, H.(1960) The New Science of Management Decisions, Harper and Row, New York.
Arentze, T.A. (1999) A Spatial Decision Support System for the Planning of Retail and Service Facilities. Ph.D. Thesis. Eindhoven University of Technology.
Arentze, T.A., G.L. Lucardie, H. Oppewal, H.J.P. Timmermans (1996) A Functional Decision Table Based Approach to Multi-Attribute Decision Making. Paper presented at the 3rd International Conference on Retailing and Consumer Services Science held in Telfs/Buchen, Austria, 22-25 June, 1996.
CODASYL (1982) A modern appraisal of decision tables. Report of the decision table task group of the conference on data systems languages (CODASYL). New York, Association for Computing Machinery (ACM).
Lucardie, G.L. (1994) Functional object-types as a foundation of complex knowledge-based systems. Rijswijk, TNO Bouw, Ph.D. thesis.
Vanthienen, J. and E. Dries (1994) Illustration of a decision table tool for specifying and implementing knowledge based systems, International Journal on Artificial Intelligence Tools, 3, 267-288.
Vanthienen, J., G. Wets (1994) From decision tables to expert system shells, Data & Knowledge Engineering, 13, 265-282.
Witlox, F. (1998) Modelling Site Selection: A relational Approach Based on Fuzzy Decision Tables, Eindhoven University of Technology, Ph.D. thesis.
Diğer Kaynaklar
-Mendoza, G.A. and P. Macoun (1999) Guidelines for Applying Multi-Criteria Analysis to the Assessment of Criteria and Indicators. Center for International Forestry Research (CIFOR), Jakarta, Indonesa.
www.cifor.cgiar.org/acm/methods/toolbox9.html
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin açıklanması
Sözlü anlatım
2. Hafta
Tasarım kuram ve yöntemleri
Sözlü anlatım
3. Hafta
Tasarım kuram ve yöntemleri
Sözlü anlatım
4. Hafta
Tasarım süreci aşamaları
Sözlü anlatım
5. Hafta
Tasarım süreci aşamaları
Sözlü anlatım ve uygulama 1 (mimari tasarımla ilgili bir karar verme probleminin tanımlanması ve açıklanması)
6. Hafta
I. Araştırma Ödevi
Seminer
7. Hafta
Karar destek sistemlerinin yapıları ve işleyişleri
Sözlü anlatım
8. Hafta
Karar destek sistemlerinin yapıları ve işleyişleri
Sözlü anlatım ve uygulama 2 (uygulama 1'de belirlenen probleme uygun sistemin ne olabileceğinin irdelenmesi, yapısının ve işleyişinin belirlenmesi)
9. Hafta
Günümüzde kullanılan basit karar destek sistemleri
Sözlü anlatım
10. Hafta
Günümüzde kullanılan karmaşık karar destek sistemleri
Sözlü anlatım
11. Hafta
II. Araştırma Ödevi
Seminer
12. Hafta
Karar destek sistemi geliştirme
Uygulama 3 (uygulama 1'de belirlenen probleme uygun karar destek sistemini geliştirmeye başlama)
13. Hafta
Karar destek sistemi geliştirme
Uygulama 3'e devam edilmesi
14. Hafta
Karar destek sistemi geliştirme
Uygulama 3'ün teslimi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
30
3 adet uygulama
3
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Tasarım kuram ve yöntemleri hakkında bilgi edinilmesi
ÖÇ-2
Tasarım süreci aşamalarının ileri düzeyde irdelenmesi
ÖÇ-3
Tasarım karar destek sistemlerinin yapılarının ve işleyişlerinin kavranması
ÖÇ-4
Mevcut karar destek araçlarının kavranması ve kullanılması
ÖÇ-5
Mevcut tasarım problemine uygun karar destek sistemlerini geliştirebilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Çağdaş tasarım sorunları karşısında süreçleri analiz edebilme ve mekansal, biçimsel, toplumsal, yapısal ve ekonomik boyutları ile özgün tasarım ve proje geliştirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)