Tüketim kavramının tarihsel kökenleri incelenerek, tüketimin günümüz toplumlarında değişen yeni anlamlarının ve öneminin üzerinde durarak, yeni kültürel değerlerin yaratılmasında ve yaygınlaştırılmasında etkide bulunan tüketim kavramının derinlemesine irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Öykü Ezgi Yıldız Balaban
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı,10:00-11:45, Ataköy Yerleşkesi, 1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı,10:00-11:45, Ataköy Yerleşkesi, 1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Derslerde, tüketim kavramının derinlemesine ele alınarak, tüketim olgusunun süreç içindeki değişimi izleniyor. Bunun yanında tüketim toplumunu temsil eden kimi örnek olaylardan yola çıkılarak, tüketim olgusu ve toplumsal yaşam arasındaki bağlantı kuruluyor.
Temel Kaynaklar
- Köse, Hüseyin .Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ankara: Ayraç Yayınları, 2010.
- Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen topluma, İstanbul:Sistem Yayıncılık, 1999.
- Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1997.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tüketim olgusunun ele alınması.
Sözlü anlatım
2. Hafta
Gereksinimle tüketim olgusu arasındaki farkın irdelenmesi.
Sözlü anlatım
3. Hafta
Tüketim toplumu kavramının doğuşunun incelenmesi.
Sözlü anlatım
4. Hafta
Teknolojik ilerleme ve üretim biçimleri arasındaki bağıntının değerlendirilmesi
Sözlü anlatım
5. Hafta
Kitlesel üretimin ve kitlesel tüketimin başlamasıyla tüketim kavramının değişen içeriğinin irdelenmesi.
Sözlü anlatım
6. Hafta
Küreselleşmenin de etkisiyle tüketimin dünya genelinde kültürel yaşamın bir parçası haline gelmesinin ele alınması.
Sözlü anlatım
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Günümüzde tüketim mallarının sosyal ve simgesel bir içeriğe kavuşmasının üzerinde durulması.
Sözlü anlatım
9. Hafta
Tüketim olgusunun toplumsal statü ile bağıntısının kurulması.
Sözlü anlatım
10. Hafta
Tüketicinin süreç içinde farklılaşan kimliğinin ve seçimlerinin üzerinde durularak, tüketim alışkanlıklarının farklılaşan içeriğinin incelenmesi.
Sözlü anlatım
11. Hafta
Modern ve postmodern dönemde tüketim biçiminin nasıl bir farklılaşma gösterdiğinin ortaya konulması.
Sözlü anlatım
12. Hafta
Çeşitli örnekler üzerinden popüler kültürel değerler ile tüketim olgusu arasındaki ilişkinin gösterilmesi.
Sözlü anlatım
13. Hafta
Reklam, popüler kültür ve tüketim kavramlarının örnekler üzerinden irdelenmesi.
Sözlü anlatım, vaka analizi
14. Hafta
Tüketimin değişen içeriğinin Türkiye’deki toplumsal yaşam içinde nasıl bir etkide bulunduğunun farklı örneklerle ele alınması.
Sözlü anlatım, vaka analizi
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Tüketim olgusunu detaylı bir şekilde yorumlayabilecek.
ÖÇ-2
Tüketim olgunsunun zaman içinde nasıl bir değişim geçirdiğini gösterebilecek.
ÖÇ-3
Tüketim olgunsunu ekonomiyle olduğu kadar kültürel yaşamla da ilişkilendirebilecek.
ÖÇ-4
Tüketim kavramının ; sanatla, yaşamla ve bilimle olan ilişkisini gösterebilecek.
ÖÇ-5
Küreselleşme, tüketim olgusu ve tüketim toplumu arasındaki etkileşimi sorgulayabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3
Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5
Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6
Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7
Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8
Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9
Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10
İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11
Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12
Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.