Lisans
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Uluslararası İlişkiler
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Gender in Society

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IRD9027 Gender in Society 3/0/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
Toplumsal cinsiyet, kompleks, kapsamlı ve aynı zamanda çok geniş bir yelpazede tartışılan bir olgudur. Ancak toplumsal cinsiyetin toplumsal, siyasal, ekonomik ve uluslararası alanlarda farklı yansımaları vardır ve söz konusu bu alanların cinsiyetçi bir dinamiği olduğu düşünülür. Bu derste, Irk/etnisite, sınıf, cinsiyet ve ulus gibi diğer sosyal kategorilerle kesişimlere özellikle dikkat ederek cinsiyetin ve toplumsal cinsiyetin sosyal olarak nasıl inşa edildiğini inceliyoruz. Bu ders, farklı alanları bir araya getirerek cinsiyetçi doğalarında bir yakımı sökümü önerisi sunarken cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasındaki belirsizliğe açıklık getirir. Ders ayrıca ampirik örneklere yer verirken, yukarıda belirtilen alanlarda feminist eleştiriler geliştirmeye yönelik teorik bir çabaya da sahiptir. "Cinsiyet", "toplumsal cinsiyet", "kesişimsellik", "feminizm karşıtlığı" ve "toplumsal cinsiyet karşıtı" gibi temel terimler için dünyadaki vakalarla karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirmeyi amaçlar.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Nur Sinem Kourou
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 09:00-11:50 BK A-502
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 13:00-14:00 BK B-604
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlarım, tartışma, sunum
Temel Kaynaklar Hafta 2:

Judith Butler.  Gender trouble: Feminism and the subversion of identity,  ch.1 Routledge, 1999 section 1 and 2.

 

Joan W. Scott, "Gender: Still a useful category of analysis?" Diogenes 57.1, 2010, 7-14.

 

Sarah Damaske. 2011. For the Family? How Class and Gender Shape Women’s Work. Oxford University Press. Pages 3-22.

 

Hafta 4: 

Elizabeth Gross. 1986 “Conclusion: What is Feminist Theory?”. in Feminist Challanges, ed by Carole Pateman and Elizabeth Gross. Northeastern University Press. 

 

Mary Hawkesworth and Lisa Disch, (eds.). 2016. “Introduction Feminist Theory: Transforming the Known World” in The Oxford Handbook of Feminist Theory. ed by Lisa Disch and Mary Hawkesworth Oxford University Press. 

 

https://www.iemed.org/publication/what-is-ecofeminism/

 

Hafta 5:

 

https://www.vox.com/2018/3/20/16955588/feminism-waves-explained-first-second-third-fourth

https://www.history.com/news/feminism-four-waves

Zuhal Yeşilyurt Gündüz. 2004. “The Women’s Movement in Turkey: From Tanzimat towards European Union Membership”. Perceptions. 

 

Hafta 6:

 

Kimberlé Williams Crenshaw, 1994. "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity, Politics, &Violence Against Women of Color”  in The public nature of private violence, 93-118.

Vrushali Patil, 2013. “From Patriarchy to Intersectionality”, Signs: Journal of Women in Culture and Society  38 -4.

 

Hafta 7:

 

Jane Mansbridge, 1998. “Feminism and Democracy” in Anne Phillips ed. Feminism and Politics, Oxford, Oxford University Press, 142-158.

 

Iris Marion Young, 1998.  “Polity and Group Difference: A Critique of the Ideal of Universal Citizenship” in Anne Phillips ed. Feminism and Politics, Oxford, Oxford University Press, 401-429.

Karen Celis and Sarah Childs. 2020. “The Promises of Feminist Democratic Representation” in Feminist Democratic Representation, Oxford University Press, 153-175.

 

Hafta 10:

 

Zehra Arat. 1994. “Kemalism and Turkish Women.” Women & Politics 14 (4): 57–80. https://doi.org/10.1300/J014v14n04_05. 

 

Yeşim Arat. 2019. “Women’s Call for Democracy” in Turkey between Democracy and Authoritarianism, Cambridge University Press, 228-261. 

 

Hafta 11:

The Care Collective; Jamie Hakim; Jo Littler; Catherine Rottenberg; Lynne Segal. Introduction and Chapter 1. Verso Book. 

 


Sharon Hays. 2004. Flat Broke with Children: Women in the Age of Welfare Reform. Oxford University Press. Pages 3-31.

 

Hafta 12:

 

Carolyn M. Byerly, Karen Ross, 2008. “Introduction” in Women and Media: A Critical Introduction. Blackwell Publishing.


 

Hafta 13:

 

Readings 

Roman Kuhar and David Paternotte (Eds.). (2017).  “Introduction and Conclusion. Anti-gender campaigns in Europe. Mobilizations against equality. London: Rowman & Littlefield.






Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Derse giriş anlatım
2. Hafta Cinsiyet/Toplumsal Cinsiyet nedir? anlatım ve tartışma
3. Hafta Feminist Teori ve Uygulamaları anlatım ve tartışma
4. Hafta Feminist Hareket (ler) anlatım ve tartışma
5. Hafta Kesişimsellik anlatım ve tartışma
6. Hafta Toplumsal cinsiyet ve siyaset anlatım ve tartışma
7. Hafta Türkiye'de toplumsal cinsiyet ve siyaset anlatım ve tartışma
8. Hafta ara sınav ara sınav
9. Hafta ara sınav ara sınav
10. Hafta Toplumsal cinsiyet, Ekonomi ve Bakım Politikaları anlatım, tartışma ve sunum
11. Hafta Toplumsal cinsiyet ve Medya: Söylem Analizi anlatım, tartışma ve sunum
12. Hafta Toplumsal Cinsiyet Karşıtı Hareketler anlatım, tartışma ve sunum
13. Hafta Türkiye'de feminist hareket anlatım, tartışma ve sunum
14. Hafta Tekrar tartışma
15. Hafta final sınavı final sınavı
16. Hafta final sınavı final sınavı
17. Hafta final sınavı final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Derse Devam / Katılım 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet terimlerini kavramak
ÖÇ-2Hayatın farklı alanlarında toplumsal cinsiyet rollerinin bireyleri içine soktuğu zor durumları farketmek
ÖÇ-3Karşılaşılan herhangi bir uyaranda toplumsal cinsiyet rollerine dair mesajları farkedebilmek
ÖÇ-4Farklı toplumlarda kadın hakları ve feminizm adına yapılan tartışmalarını tanımak
ÖÇ-5Siyaseti, ekonomiyi, medyayı toplumsal cinsiyet perspektifinden sorgulayıcı bir yaklaşım ile ele alabilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1Uluslararası İlişkiler disiplinine ait teorik ve pratik bilgileri tanımlar ve kullanır.
PÇ-2Uluslararası İlişkiler ile ilgili tartışmalarda düşünce ve değerlendirmelerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
PÇ-3Veri toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında sorumlu olduğu bilimsel ve etik değerleri bilir.
PÇ-4Alanında İngilizce yayınlanmış çalışmaları takip eder ve yorumlar.
PÇ-5İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır.
PÇ-6Yerel, bölgesel ve küresel gelişmeleri çözümler, karşılaştırır ve ilişkilendirir.
PÇ-7Uluslararası İlişkiler disipliniyle ortak çalışma içerisinde olan disiplinlere dair temel teorik ve pratik bilgileri tanımlar, kullanır, bunları birbiriyle ilişkilendirir ve edindiği bilgilerle alana dair öneriler geliştirir.
PÇ-8Kariyerlerini kamu kuruluşları, özel sektör ve akademide devam ettirecek bilgi düzeyini edinir.
PÇ-9Öne çıkan bölgesel ve küresel aktörlerin ortaya çıkışlarını ve işleyişlerini çözümler ve bunların geleceğiyle ilgili tahminde bulunur.
PÇ-10Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika alanlarındaki olay ve olguları teorik ve pratik olaraksorgular, geçmişlerini, bugünlerini ve geleceklerini bilimsel bir perspektifle değerlendirir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5