Türk Eğitim Sisteminin amaç ve yapısını, belli başlı yönetim kuramlarını ve bu kuramların insan doğasına ilişkin sayıltıları tanıyabilme, bu süreçte bir örgüt olarak okulun yönetim ve işleyişini incelemektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Eğitim Fakültesi fakülte kurulunun aldığı karar doğrultusunda, öğrenciler derse %70 oranında devam etmek zorundadır. Derse devam sağlamayan öğrencinin ders notu F olarak işlenecektir.
Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem yayınları.
Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
Taymaz, Haydar (1995). Okul Yönetimi. Ankara: Saypa Yayın Dağıtım ve Kitabevi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama
Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanakları / Türk Eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri
Tartışma
3. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yapısı
Sözlü anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Yönetim Bilimi, Okul Örgütü ve Yönetimi
Tartışma
5. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
6. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Tartışma
7. Hafta
Yöneticilik ve Liderlik /Okul çevre ilişkileri
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
8. Hafta
Tatil / Ramazan Bayramı
9. Hafta
Ara sınav.
10. Hafta
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
11. Hafta
Personel Hizmetlerinin Yönetimi , Öğrenci Hizmetlerinin Yönetimi
Tartışma
12. Hafta
Öğretim Hizmetlerinin Yönetimi, Eğitim Hizmetlerinin Yönetimi, Genel Hizmetlerin Yönetimi
Sözlü anlatım, örnek olay
13. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
14. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Final
1
50
ÖÇ-1
Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar.
ÖÇ-2
Türk eğitim sisteminin amacını ve temel ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-3
Yönetim yaklaşımlarını yorumlamada örgütlerde insan doğasına ilişkin bakış açılarını açıklayabilir
ÖÇ-4
Yönetim süreçlerini örneklerle açıklar.
ÖÇ-5
Eğitimle ilgili anayasa, yasa, yönetmelik ve yönergeleri anlatır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).