Dil öğretimi ve dil testi/değerlendirmesi, birçok açıdan birbiriyle yakından ilişkilidir. Bu nedenle, sınıf uygulamaları, dil becerilerinin test edilmesi ve değerlendirilmesi için paha biçilmez bir kaynak sağlar. Doğrudan öğretmenlik mesleğine başlayacak öğrencilerin ölçme ve değerlendirme kavramlarının içeriklerini farkında olmaları ve sınıf içi uygulama ile değerlendirme uygulamaları arasındaki karşılıklı veri akışının önemini anlamaları beklenmektedir.
Bu dersin amacı
• YDE öğrencilerine dil değerlendirmesinin hem teorik hem de pratik yönlerini anlatmak,
• dil değerlendirmesinde temel kavramları ve güncel tartışmaları tanıtmak,
• küresel değişikliklere atıfta bulunarak ölçme-değerlendirmedeki son eğilimleri keşfetmelerini sağlamak,
• öğrencilerin yararlanabilecekleri fırsatların ve alandaki değişim olasılıklarının farkına varmalarını sağlamak,
• ölçme-değerlendirme ile ilgili kurumlar, belgeler ve araştırmalar hakkında bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin sonunda öğrencilerin;
· geçerlilik, güvenilirlik, orijinallik, dil öğrencilerine yapılan sınavların öğrenciler üzerinde bıraktığı olumlu ya da olumsuz etkiler, madde analizi, yeterlilik ve diğer ilgili kavramlar arasındaki farkı anlamaları,
· dil değerlendirmesi ve ilgili araştırmalarda ortaya çıkan trendlere aşina olmaları
Bachman L. F. (2000). “Modern language testing at the turn of the century: assuring that what we count counts. ” In Language Testing. 17 (1) 1-42. Sage Pub.
Brown J. D. (1997) “Computers in language testing: Present research and some future directions.” In Language Learning & Technology. Vol. 1. No. 1. 44-59.
Brown, H.D. (2003). Language assessment principles and classroom practice. New York: Pearson ESL.
Buttler Y. G. & J. Lee. (2010). “The effects of self-assessment among young learners of English.” In Language Testing. 27 (1) 5-31. Sage Pub.
Fulcher, G. Language testing for Higher Education. Retrieved from http://language testing.info/whatis/scenarios/4hedu.php (date- 14.02.2012)
Genesee, Fred, and John A. Upshur. (1996).Classroom-based evaluation in second language education. Cambridge language education. Cambridge [England], New York: Cambridge University Press.
Heaton, J.B., (1989). Writing English Language Tests. New York: Longman
Pino-Silva, J. (2007). Student perceptions of computerized tests. In ELT Journal. ELT Journal Advance Access published January 29, 2007.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş - Dersin amacı, içeriği, kaynakları
Sunum, tartışma
2. Hafta
Temel kavramlar ve terminoloji
Sunum, tartışma
3. Hafta
Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı (CEFR), tarihçesi, içeriği, önemi
Sunum, tartışma
4. Hafta
Ölçme-değerlendirme süreçlerinin paydaşlara anlatılmasının önemi
Sunum, tartışma
5. Hafta
Ölçme-değerlendirme süreçlerinin tüm yönleriyle belirlenmesi ve önemi
Sunum, tartışma
6. Hafta
Ölçme-değerlendirmede standart belirleme
Sunum, tartışma
7. Hafta
Geçerlilik kavramı
Sunum, tartışma
8. Hafta
Güvenilirlik kavramı
Sunum, tartışma
9. Hafta
Kullanışlılık kavramı
Sunum, tartışma
10. Hafta
Test geliştirme süreçleri
Sunum, tartışma
11. Hafta
Test uygulama süreçleri
Sunum, tartışma
12. Hafta
Ölçme-değerlendirmede etik
Sunum, tartışma
13. Hafta
Ölçme-değerlendirmede süreçlerinde uygunluk
Sunum, tartışma
14. Hafta
Özet
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
45
ÖÇ-1
Dersin sonunda öğrencilerin;
geçerlilik, güvenilirlik, orijinallik, dil öğrencilerine yapılan sınavların öğrenciler üzerinde bıraktığı olumlu ya da olumsuz etkiler, madde analizi, yeterlilik ve diğer ilgili kavramlar arasındaki farkı anlamaları beklenir
ÖÇ-2
Dersin sonunda öğrencilerin dil değerlendirmesi ve ilgili araştırmalarda ortaya çıkan trendlere aşina olmaları beklenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).