Dersin temel amacı okullarda DEHB’i olan öğrencileri tanıma, ayırt etme, doğru yönlendirme,DEHB çocukların gelişiminin izlenmesi ve desteklenmesi, öğretimsel uyarlamalarda bulunma, DEHB'li çocuklara yönelik BEP hazırlama,olumlu akran ilişkilerine yönelik etkinlikler planlama, aile eğitimi çalışmaları yapma ve DEHB'li çocukları istismardan korunma yollarına yönelik gerekli olan bilgileri öğretmektir.
Ön Koşullar
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Bu dersin eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Sima Mart
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 12.00-14.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
1. Melekoğlu, M.A., & Çakıroğlu, O. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar. Vize Akademik.
2. Ataman, A., & Özmen, E. R. (2022). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Vize Akademik.
3. Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik bir okuma destek programının geliştirilmesi. İlköğretim Online, 18(2), 698-713.
Mukaddes, N.M. (2015). Yaşam boyu dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve eşlik eden durumlar. Ankara: Nobel.
Semerci, B. (2014). Bebeklikten erişkinliğe dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ankara: Alfa.
Semerci, B., Aksoy, U (2018). Erişkinlerde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu - Tanı ve Tedavi Kılavuzu. TPD Çalışma Birimleri Dizisi 23.
Sürücü, Ö. (2016) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Anne baba el kitabı. İstanbul: Bilgi.
Whitney, R. V., & Pickren, W. (2014). Self-Regulation: A Family Systems Approach for Children with Autism, Learning Disabilities, ADHD & Sensory Disorders Format: Book. Pesi Publishing & Media.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar
Sözlü Anlatım
2. Hafta
DEHB tanımı ve özellikleri
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
3. Hafta
DEHB’in nedenleri
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
4. Hafta
DEHB’nin tanılanması
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
5. Hafta
DEHB’nin değerlendirilmesi
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
6. Hafta
DEHB’nin sosyal, duygusal ve akademik etkileri
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
7. Hafta
DEHB olan çocukların psiko-sosyal gelişimleri ve benlik algıları
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
8. Hafta
Ara sınav öncesi değerlendirme
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
9. Hafta
Ara Sınav
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
10. Hafta
DEHB olan çocukların eğitimi
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
11. Hafta
DEHB olan öğrenciler için dikkat sağlayıcı stratejiler
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
12. Hafta
DEHB olan öğrenciler için uygun davranışların artırılması
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
13. Hafta
DEHB olan öğrenciler için uygun davranışların artırılması
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
14. Hafta
DEHB olan öğrenciler için uygun olmayan davranışların azaltılması
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
DEHB ile ilgili temel kavramları ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
ÖÇ-2
DEHB’nin nedenleri betimleyebilecektir.
ÖÇ-3
DEHB olan çocukların tanılama süreçlerini betimleyebilecektir.
ÖÇ-4
DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
ÖÇ-5
DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).