Bu dersin genel amacı öğrencilerin program geliştirme ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları, kuramsal temelleri ve aşamaları açıklayabilmeleri, dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilmeleri ve öğretmenlik alanında uygulanmakta olan eğitim programlarını program geliştirme sürecinin öğeleri ve aşamaları ölçütlerine göre değerlendirebilmeleridir.
Ön Koşullar
Ders uzaktan öğretim yoluyla yapılacağı için öğrencilerin diz üstü veya masaüstü bilgisayarının olması, mikrofon ve kamera gibi temel donanımın sağlanması
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım, tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
Sönmez, Veysel (2015). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. 17.baskı. Ankara: Anı yayıncılık
Diğer Kaynaklar
Demirel, Özcan (2007). Eğitimde program geliştirme. 10.baskı. Ankara: Pegem A yayıncılık
Ertürk, Selahattin (2014). Program geliştirme. 6.baskı. İstanbul: Edge Akademi yayıncılık
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme
Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar
Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler.
Posner’ın program türleri
Programın temel öğelerinin genel tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
Program geliştirmenin kuramsal temelleri
Toplumsal yapı – Politik yapı – Doğa, Düşünsel, Sanatsal, Bilimsel ve Teknik gelişmeler
Ekonomi, Psikolojik temeller, Felsefi temeller
Etkili bir eğitim programının özellikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Program geliştirmenin planlanması
-Çalışma gruplarını oluşturulması
-Çalışma planının yapılması
-İhtiyacın saptanması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Program tasarısı hazırlama
-Program tasarım yaklaşımın belirlenmesi
-Program geliştirme modelinin belirlenmesi
-Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflere yön veren ilkeler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
-Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel hedef basamakları
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
6. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflere yön veren ilkeler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
-Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel hedef basamakları
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
7. Hafta
Program tasarısı hazırlama- İçerik
-İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler
-İçerik düzenleme yaklaşımları
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
10. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
11. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Ölçme-Değerlendirme Süreci
-Temel ölçme-değerlendirme kavramları
-Ölçme-değerlendirme sürecini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeler
- Değerlendirmede kullanılabilecek ölçme araçları
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
12. Hafta
Geliştirilen programın denenmesi
- Uygulamanın planlanması
- Denenen programın ve öğretim materyallerinin değerlendirilmesi
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
13. Hafta
Programın değerlendirilmesi
-Değerlendirmenin planlanması
-Değerlendirmenin yapılması ve sonuçların duyurulması
-Değerlendirmenin değerlendirilmesi
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma ve sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
14. Hafta
FİNAL SINAVI
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Program geliştirme ile ilgili temel kavramların anlamlarını bilir ve açıklar.
ÖÇ-2
Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar ve tartışır.
ÖÇ-3
Eğitim programının temel öğelerini ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-4
Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında yapılması gereken işlemleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-5
Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini bilir ve açıklar.
ÖÇ-6
Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlar.
ÖÇ-7
Öğretmenlik alanı ile ilgili bilişsel, duyuşsal ve devinişsal hedef alanlarına uygun kazanımlar söyler/yazar.
ÖÇ-8
İçeriğin seçimi ve düzenlenmesinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-9
Bir derste yapılması gereken öğretim etkinliklerini açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-10
Öğretmenlik alanı ile ilgili olan MEB eğitim programlarını program geliştirme basamaklarını ve program öğelerinde dikkat edilmesi gereken ilkeleri ölçüt alarak değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).